Hopp til innhold

Fabian Stang: Wenche Foss fortalte om seksuell trakassering

Dagen før Teater-Norge markerer sin motstand mot seksuell trakassering, forteller Fabian Stang at moren ble utsatt for «forferdelig» oppførsel. – Mange store personligheter skal være glade for at jeg holder tett, sier Stang til NRK.

stang foss

NÆRT FORHOLD: Fabian Stang og Wenche Foss hadde et nært mor og sønn-forhold.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

I NRK-programmet Ukeslutt på lørdag fortalte Fabian Stang, tidligere ordfører i Oslo og sønnen til den avdøde skuespilleren Wenche Foss, at moren trolig ville gitt et oppsiktsvekkende svar dersom hun fikk spørsmål om hun var blitt utsatt for oppførsel som passer inn i #MeToo-kampanjen.

– Da tror jeg hun ville ha avslørt noen helt forferdelige situasjoner som hun opplevde, sier Stang.

Wenche Foss 80 år

CHAMPAGNEPIKEN: Foss hadde en eventyrlig karriere som skuespiller. Her som «Champagnepiken» i 1937.

Foto: Scan-foto / NTB scanpix

– Evnen til å stå imot

Wenche Foss fikk sin første rolle på Nationaltheatret i 1952, og ble der i 15 år. Fra 1967 til 1978 jobbet hun på Oslo Nye Teater, før hun vendte tilbake til Nationaltheatret som fast ansatt skuespiller.

– Mor hadde den fordelen at hun var sterk, så hun hadde evnen til å stå imot. Hun fikk jo roller selv om hun ikke lå med teatersjefene. Det var likevel episoder hun gjerne skulle vært foruten, men mange store personligheter tror jeg skal være glad for at jeg holder tett om det, sier Stang.

Foss' siste rolle ved Nationaltheatret var Anfisa i Tsjekhovs «Tre søstre» i 2002. Da var hun 85 år gammel. Skuespilleren døde 28. mars 2011, 93 år gammel.

foss i garderoben

I GARDEROBEN: Wenche Foss regnes som en av Norges absolutt største skuespillernavn gjennom tidene. Her er hun avbildet ved sminkebordet i sin garderobe i 1942.

Foto: Ntb / NTB scanpix

Teater-markering mot trakassering

Søndag samles teatre over hele Norge til en felles markering mot seksuell trakassering, der skuespillere som har deltatt i oppropet #stilleforopptak leser historier om sine opplevelser.

Det var Aftenposten som først presenterte oppropet der 620 kvinnelige skuespillere tar et «oppgjør med ukulturen i norsk TV, film og teater».

Hovedscenen på Nationaltheatret er blant stedene det vil bli lest opp historier om seksuell trakassering for offentligheten, innrammet av musikalske innslag og appeller fra ulike samfunnsaktører.

– Kollektiv kraft

Initiativtakerne bak oppropet sier i en felles uttalelse til NRK at ønsket om å ta engasjementet til scenen oppsto etter at et lignende arrangement fant sted i Sverige.

– Vi så hvilken kraft det hadde å lese disse tekstene høyt. Det er jo slik at audiovisuelle inntrykk festner seg mer enn noe man kun har lest i avisen. Dessuten er det en styrke i det å samles, ikke bare sitte ved hver vår datamaskin og kommunisere. At det manifesters i noe fysisk er veldig fint, det er en kollektiv kraft i det.

Litt over 200 kvinnelige skuespillere i alle aldre deltar i markeringen på Nationaltheatret søndag, opplyser arrangøren.

Kulturstrøm

  • Den greske filmmusikeren Vangelis er død

    Den greske musikeren Vangelis, mest kjent for å ha skrevet musikken til filmer som «Blade Runner» og «Chariots of Fire», er død, 79 år gammel. I 1982 fikk han Oscar for filmmusikken til «Chariots of Fire», skriver NTB.

    Vangelis
    Foto: Aris Messinis / AP
  • EBU: «Uvanlig» stemmegivning under Eurovisions andre delfinale

    Et uavhengig organ som kontrollerer stemmegivningen under Eurovision Song Contest, oppdaget «uvanlige stemmemønstre» fra seks land under den andre delfinalen.

    Organet oppdaget mønstrene hos jurystemmene fra landene Aserbajdsjan, Georgia, Montenegro, Polen, Romania og San Marino, som alle deltok i den andre delfinalen under årets Eurovision-konkurranse.

    – Fire av de seks juryene plasserte alle fem av de andre landene på topp fem, én jury plasserte dem i sin topp seks, og den siste av de seks juryene plasserte fire av de andre i topp fire og den femte i deres topp sju. Fire av de seks landene fikk minst ett sett med 12 poeng, som er det maksimale som kan tildeles, skriver Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) i en pressemelding.

    Grunnen til at dette ble sett på som uvanlig, var fordi fem av disse seks landene ble plassert utenfor topp åtte av juryene i de 15 andre landene som stemte i samme semifinale. Fire av dem ble plassert blant de seks dårligste hos de 15 andre landene.

    – Et så uvanlig stemmemønster i en slik skala har ikke skjedd før, skriver EBU.

    Unionen valgte i tråd med sine egne regler å fjerne de aktuelle stemmene og erstattet dem med et automatisk beregnet resultat. Det samme ble gjort i finalen.

    – EBU har siden diskutert jurystemmene med de aktuelle kringkasterne og gitt dem muligheten til å undersøke jurystemmene i deres land nærmere, heter det videre.

    (NTB)

    Eurovision i gang for alvor i Torino.
    Foto: Heiko Junge / NTB
  • Emil slipper protestlåt med russiske Ekaterina

    Låten som samiske artisten Emil Kárlsen spilte inn med russiske Ekaterina Efremova ble i lys av Russlands invasjon av Ukraina en sterk protestlåt.

    Fredag slipper Kárlsen singelen med tittel på tre språk – «Min áiggis – Ближе, чем кажется (In Our Days – Closer Than it Seems)», spilt inn i kjølvannet av at begge skulle opptre under Barentsrådets toppmøte i Tromsø i november i fjor, det melder NTB. – Tema for låten ble naturligvis farget av begivenheten, med ønske om å bevare fred og gode toner mellom folk og land. sier Karlsen. Videre sier han at det er viktig at vi ikke mister kontakten med de fredelige krefter hos våre nabofolk.

    Samiske Emil Kárlsen slipper det som ble en ekstra aktuell protestlåt sammen med russiske Ekaterina Efronova fra Murmansk. En av verselinjene lyder: "Vi er nødt til å holde den skjøre verden i håndflata vår". Foto: Evgeny Velichko / Ørjan Marakatt Bertelsen NTB kultur
    Foto: Evgeny Velichko / Ørjan Marakatt Bertelsen NTB kultur