NRK Meny
Normal

Få råd fra Designrådet

- Vi har henvendt oss for å høre om de var interessert i å samarbeide, men ble møtt med en kald skulder.

Varemesse

Det forventes 13.000 besøkende til messen. Dette bildet bli tatt i august, da messen sist ble arrangert.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Trond Aam, prosjektleder for Gave & Interiør vår 2008, er misfornøyd over den manglende interessen fra Norsk Designråd. Nå reagerer også  bransjen på at Designrådet ikke prioriterer samarbeid med landets største interiørmesse.

- Lukket dør

Jan Stavik

Jan Stavik i Norsk Designråd skylder på begrensede ressurser.

Foto: Norsk Designråd

Designrådet får årlig 25 millioner kroner fra Næringsdepartementet for å hjelpe norske designtalenter. Helle Tjaberg, redaktør i interiørbladet ELLE, reagerer på designrådets passive holdning.

- Jeg syntes det er veldig uheldig at noen som tar initiativ for å fremme norsk design føler de går rett på en lukket dør. Når en offentlig instans har dette som sin primæroppgave, må man forvente at de stiller opp.

Vil løfte frem det norske

Trond Aam tar oppsvinget og interessen for norsk design på alvor, og ønsker å løfte dette frem på messen.

- Vi viser frem de nye trendene og ønsker å gå i spissen for å vise det siste innen norsk design. Vi var ute etter å finne en samarbeidspartner som kunne hjelpe oss med kompetanse og kontakter, og henvendte oss da først til Norsk Designråd.

Trond Aam synes Designrådet er lite offensive på hjemmebane i forhold til fokuset på utlandet.

- Vi har møtt likegyldighet og mangel på interesse. Samtidig ser vi at designrådet deltar på ting i London som ligner på det vi gjør. Hvorfor skal man dra til London og ikke være med her?

- Viktig å satse hjemme

Anders Engesvik

Andreas Engesvik i Norway Says understreker at man ikke må glemme det norske markedet.

Foto: www.norwaysays.no

 

Designeren Andreas Engesvik i Norwas Says understreker viktigheten av å få hjelp til å vise seg frem for næringslivet.

- Vår erfaring er at å lage prosjekter og vise ting er et svært viktig ledd når man skal komme i kontakt med næringslivet. Man bør ikke undervurdere varemessen, for det er like viktig å jobbe her hjemme som i utlandet. Dette er en litt merkelig holdning fra Designrådet.

Vil ikke spre seg for tynt

Direktør i Norsk Designråd, Jan Stavik, sier deres ansvar er fokus er på industrien, og at annen markedsføring fort blir for kostbar.

- Vi skulle gjerne hjulpet til ved anledninger som dette og på andre arenaer hvor det er naturlig, men nå har vi ikke ressurser til det. Vi har funnet det naturlig å prioritere aktiviteter i vårt eget hus, som er satt i stand til dette formålet.