Hopp til innhold

Få råd fra Designrådet

- Vi har henvendt oss for å høre om de var interessert i å samarbeide, men ble møtt med en kald skulder.

Varemesse

Det forventes 13.000 besøkende til messen. Dette bildet bli tatt i august, da messen sist ble arrangert.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Trond Aam, prosjektleder for Gave & Interiør vår 2008, er misfornøyd over den manglende interessen fra Norsk Designråd. Nå reagerer også  bransjen på at Designrådet ikke prioriterer samarbeid med landets største interiørmesse.

- Lukket dør

Jan Stavik

Jan Stavik i Norsk Designråd skylder på begrensede ressurser.

Foto: Norsk Designråd

Designrådet får årlig 25 millioner kroner fra Næringsdepartementet for å hjelpe norske designtalenter. Helle Tjaberg, redaktør i interiørbladet ELLE, reagerer på designrådets passive holdning.

- Jeg syntes det er veldig uheldig at noen som tar initiativ for å fremme norsk design føler de går rett på en lukket dør. Når en offentlig instans har dette som sin primæroppgave, må man forvente at de stiller opp.

Vil løfte frem det norske

Trond Aam tar oppsvinget og interessen for norsk design på alvor, og ønsker å løfte dette frem på messen.

- Vi viser frem de nye trendene og ønsker å gå i spissen for å vise det siste innen norsk design. Vi var ute etter å finne en samarbeidspartner som kunne hjelpe oss med kompetanse og kontakter, og henvendte oss da først til Norsk Designråd.

Trond Aam synes Designrådet er lite offensive på hjemmebane i forhold til fokuset på utlandet.

- Vi har møtt likegyldighet og mangel på interesse. Samtidig ser vi at designrådet deltar på ting i London som ligner på det vi gjør. Hvorfor skal man dra til London og ikke være med her?

- Viktig å satse hjemme

Anders Engesvik

Andreas Engesvik i Norway Says understreker at man ikke må glemme det norske markedet.

Foto: www.norwaysays.no

 

Designeren Andreas Engesvik i Norwas Says understreker viktigheten av å få hjelp til å vise seg frem for næringslivet.

- Vår erfaring er at å lage prosjekter og vise ting er et svært viktig ledd når man skal komme i kontakt med næringslivet. Man bør ikke undervurdere varemessen, for det er like viktig å jobbe her hjemme som i utlandet. Dette er en litt merkelig holdning fra Designrådet.

Vil ikke spre seg for tynt

Direktør i Norsk Designråd, Jan Stavik, sier deres ansvar er fokus er på industrien, og at annen markedsføring fort blir for kostbar.

- Vi skulle gjerne hjulpet til ved anledninger som dette og på andre arenaer hvor det er naturlig, men nå har vi ikke ressurser til det. Vi har funnet det naturlig å prioritere aktiviteter i vårt eget hus, som er satt i stand til dette formålet.

Kulturstrøm

  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.