- Det er et problem synes vi at TV-kanalene i mindre grad tar sjansen på egenutvikling og tør å satse på genuine norske tv-ideer, sier Leif Holst Jensen, generalsekretær i produsentforeningen.
Over 20 programmer har premiere eller sesongpremiere på norske kanaler i løpet av de neste tre ukene. De fleste programmene er norske versjoner av utenlandske konsepter.
Økonomisk spørsmål
- Vi er flinke til å versjonere formater og sette dem inn i norsk kontekst, men vi lager ikke nok egne prosjekter, mener Holst Jensen.
- For oss handler det om seertall. Vi er avhengige av å sikre økonomien i våre kanaler, og sånn sett må vi kjøpe inn formater som er testet ut i andre land, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge.
Samtidig understreker han at de også satser på norskutviklede programmer. Denne uken har kanalen premiere på egenproduksjonene "Glamourjentene" og "Jakten på den 6.sans".
Kaster ballen tilbake
Programdirektør i TV2, Nils Ketil Andresen, synes ikke at kanalen har for få norske programmer på sendeplanen, og trekker fra "Skaperen" og "Prosjekt X" som to programmer kanalen selv har utviklet.
- Dersom du ser på de store formatene som har hatt premierer den siste tiden, så har det vært brukt utrolig mye penger på å utvikle og teste disse, og de ressursene har ikke nødvendigvis verken vi eller norske produsenter. Vi bruker masse penger på å forsøke utvikle egne ideer, sier programdirektør i TV2, Nils Ketil Andresen.
Han mener at det er minst like mye bruk av innkjøpte formater i NRK som i de kommersielle kanalene, og kaster like godt ballen tilbake til produsentforeningen.
- Det er opp til norske produsentene å produsere gode ideer og presentere disse for oss. Dette er ikke bare kanalenes ansvar, sier Andresen.