Hopp til innhold

Fint å se på, men kroket i ord

«Eventyrdans» er en overraskende, vakker og balansert forestilling. Men mye tekst gjør at vi faller av lasset litt for ofte.

Eventyrdans på Riksteatret

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Familieforestillingen «Eventyrdans» forteller oss eventyr, ikke gjennom historier, men gjennom tilstand og stemning. Utfordringen er balansen mellom tekst og dans.

Kroket i ord

Som en huldretuss hentet ut fra Ronja Røverdatter spretter Katrine Bølstad inn på scenen og ut igjen – og inn igjen. Det setter en leken stemning for stykket «Eventyrdans», en danseforestilling for voksne og store barn basert på eventyr, myter og ordtak.

Det er en fin forestilling. Derfor er det litt snodig at det nettopp er mytene og ordtakene som gjør at det er lett å gå seg vill i eventyrverdenen som danses frem.

Utgangspunktet for forestillingen er en gammel skapning fra eventyrenes verden som har begynt å glemme. Hun surrer, går rundt seg selv, snubler i ord og vendinger fra eventyr og myter, hun er rett og slett kroket i ord.

Denne gamle konen med stav og lykt spilles av Terese Mungai, og hun gjør en god innsats, særlig fordi hun har mye tekst å holde rede på. Manus er utelukkende basert på ordtak, eventyrtekster, rim og regler – en bragd i seg selv, men likevel scenetungt innimellom.

Teksten er morsom, men for mange fraser av typen «Prinsessen på erten som kappåt med trollet og gikk til seters for å gjøre seg fet» gjør publikum forvirret: Hva er sant, hva er tull, hvordan forholder vi oss til dette? Det blir rett og slett forvirrende.

Eventyrdans på Riksteatret

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Eventyrlig dans

Men vi følger denne forvirrede skapningens reise inn i eventyrenes ordløse verdener. I «Eventyrdans» undersøkes eventyrenes vesen. Uten ord skapes det magiske øyeblikk der følelsene og problemstillingene fra eventyrene blir utforsket.

Samtidig danses det noen rene eventyrsekvenser – som fortellingen om «Rødhette og ulven». Det er enkelt, rent og svært vakkert. Det har å gjøre med gode dansere og med streng bruk av virkemidler.

Kulissene er fotoprojiseringer på veggene, sammen med Petter Wiiks musikk skaper det en magisk skog. Fargebruken er ren og begrenset, her er rødhette i knall rødt, jegeren i rent grønt, ulven helt brun uten noe mer staffasje.

Dansernes bruk av rommet og tilstedeværelse på scenen er nok til at vi lar oss fange. Rødhette, som danses av Mariana L. Ferreira, nærmest svever over gulvet i sin naive og stiliserte skikkelse. Det i seg selv er nok til å gjøre forestillingen eventyrlig.

Kaoskrefter i berget det blå

Vi er innom «Piken med svovelstikkende», gripende danset av Katrine Bølstad. Og vi beveger oss ut i skogen, ned på havets dyp og inn i eventyrenes kaoskrefter i berget det blå.

Plutselig dukker en elg opp og byr opp den gamle konen til dans. Plutselig råder de vonde kreftene. Og danserne går inn i disse tilstandene, de lar kaoskreftene råde og slik sier de oss mer om livets eventyr og eventyrenes liv enn noen ordtak kan klare.

Eventyrdans på Riksteatret

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Forestilingen kan virke noe lang. Det handler mest om at forestillingen blir teksttung. Kan hende er dette grepet valgt ut fra en tanke om å gjøre forestillingen mer tilgjengelig – men slike grep virker av og til mot sin hensikt.

Danserne gjør en mer enn god nok jobb i seg selv, og når «Eventyrdans» i tillegg er en forestilling som hele tiden tar nye og overraskende vendinger og er gjennomtenkt og gjennomført både i koreografi, scenografi og fargevalg – da trengs det egentlig ikke så mye mer.

Konsept: Øyvind Jørgensen og Tinken Laurantzon. Scenografi: Øyvind Jørgensen og Anna Widén. Kostymer: Silje Fjellberg. Musikk: Petter Wiik. Medvirkende: Terese Mungai, Katrine Bølstad, Mariana L. Ferrerira, Biniam Yhidego, Øyvind Jørgensen.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK