Mele ble søndag ettermiddag ferdig med sin første dag med prøver. Hun har en god magefølelse sier hun til NRK.
– Jeg syns det gikk veldig bra for å være de første prøvene. Vi er ganske fornøyde, og jeg tror det kommer til å bli kjempebra, sier Mele.
Eurovision-håpet har ikke kjent mye på nervene enda, men sier hun tror hun blir mer nervøs når semifinalen nærmer seg.
– Hva gjenstår det å øve på nå?
– Det er teknikken, de små detaljene. Alt det grunnleggende er der. Så det er bare å forbedre detaljene. Det jeg gleder meg til er energien som kommer fra publikum og salen og alle sammen rundt oss på den viktige dagen, sier hun.
Alessandra Mele under første prøve i Liverpool.
Foto: Corinne Cumming / EBUDen norske delegasjonen i Liverpool består av 16 personer som jobber med alt fra pressehåndtering, kostymer, teknikk og alt det praktiske som skal til for å gjøre Europa oppmerksom på det norske bidraget.
Samtidig venter Mele på foreldre, søsken, venner, onkel og tante, kusiner og kjæreste, som kommer for å støtte henne til semifinalen. Mens hun venter er stemningen god blant de andre finalistene, forteller hun.
– Jeg har ikke møtt så mange enda, men de jeg har møtt er det kjempebra stemning med. Jeg har møtt Irland og Malta, så det var hyggelig, sier hun.
Alessandra Mele under første prøve i Liverpool.
Foto: Corinne Cumming / EBU– Bra posisjon å være i
Delegasjonsleder Stig Karlsen forteller om et «deilig internasjonalt felleskap» i Liverpool:
– Mye av det vi bruker tiden på er å skape mest mulig engasjement blant de andre landene som skal stemme på oss.
– Vi er heldige som er i den posisjon at vi er blant toppfavorittene. Da viser mediene større interesse for oss, og vi trenger ikke å selge oss inn så hardt. Det er en bra posisjon å være i, sier han.
Stig Karlsen er leder for den norske delegasjonen i Eurovision.
Foto: Kjetil Solhøi / NRKKostymet som Mele hadde på seg i Melodi Grand Prix var en redesignet 80-tallskjole. Men stoffet var såpass skjørt og gammelt at det hadde lett for å revne.
– Vi turte ikke å satse på at stoffet skulle holde under alle prøvene til Eurovision, da drakten må tas mye av og på, sier kostymeansvarlig for den norske delegasjonen, Susanne Hoftun.
Sammen med skredderne på systua i NRK har de laget en helt ny og påkostet drakt. Kostymet er en oppgradering fra den forrige, med et spissere uttrykk.
Alessandra Mele i det gamle kostymet, som hun fortsatt kommer til å bruke under opptredenene i Liverpool før selve Eurovision.
Foto: Rodrigo Freitas / NTB– Vi ville beholde det grønne og videreføre gulltemaet. Kostymet er inspirert av Dronning Elizabeth I og 1600-tallet, bare med en moderne vri, forklarer hun.
– Det er et veldig komplisert mønster og materiale – og det har vært spesielt krevende med alle gullelementene, legger hun til.
Susanne Hoftun sammen med syerske Katarzyna Blonska.
Foto: Kjetil Solhøi / NRKMele har ikke deltatt i utforming av eget kostyme
Stjernen selv har vært lite delaktig i utformingsprosessen, og har stolt fullt og helt på kostymeteamet.
– Alessandra har vært veldig enkel å jobbe med i denne prosessen, og har hatt full tillit oss som har designet og laget kostymet, skryter Hoftun.
Gullstoffet som gir et metallisk uttrykk ble hentet fra Polen. Selve drakten er sydd av Katarzyna Blonska, mens kappen er sydd av Sunniva Haldorsen.
– Det var en krevende og detaljert prosess å få korsettet riktig, forteller Blonska.
Foto: Kjetil Solhøi / NRKSmykket er redesignet spesielt for anledningen, og er også et nytt element i kostymet.
Både låten og kostymet drar referanser til makt og dronningtittel, og derfor er det ekstra gøy at Prince Charles skal krones til konge av Storbritannia samme uke som Eurovision.
– Det blir en rojal uke, og i forbindelse med kroningen skal også vår egen dronning stå på scenen. Så vi synes det er litt ekstra gøy at dette skjer i samme periode.
Dette er den nye «kronen på verket». Men dersom lyssettingen på scenen tillater det, vil de bruke en identisk krone som de har laget uten fløyelsstoff. – Vi må sørge for at kronen synes ordentlig, sier Susanne Hoftun.
Foto: Kjetil Solhøi / NRKI en konkurranse som Eurovision har kostymene en viktig rolle for showets uttrykk.
For det er ikke bare Mele som får ny «rustning» – det gjør også danserne.
– De få minuttene på scenen handler om historiefortelling, og hvordan man skal balansere alt det visuelle.
– Derfor ser vi det som ekstra viktig å ha et gjennomført kostyme som forhåpentligvis blir lagt merke til gjennom TV-skjermen, sier Hoftun.