NRK Meny
Normal

Euro

Euro er for det meste en geografisk bestemt stil, på samme måte som JDM og Cali. Her handler det ofte om tyske biler, og alt fra Golf I til splitter nye Audi A4 funker som bare det.

Golf I
Foto: unknown

Det er rene og glatte linjer som gjelder - og aller helst skal det ikke monteres nye deler på bilen, bare sørge for at eksisterende deler og linjer blir renere enn før.

Det kan gjøres på mange forskjellige måter, for eksempel kan alle lister og dørhåndtak fjernes, du kan bytte til enklere dørhåndtak fra en annen bilmodell, fjerne luftinntak eller logoer, skiltutsparringer i bakluke og frontfanger - mulighetene er uendelige, og huskeregelen at i Euro-lookens navn er det enkelhet og renhet som teller.

Ikke for store

Felg

Klassisk Euro-felg

Foto: Adam Wilson

Felgene skal ikke være for store, men de skal være så brede som overhodet mulig, og det er her uttrykket "dekkstrekk" virkelig kommer til sin rett.

Du har sikkert sett en blodsenka Golf med 13-tommere, hvor gummien er strukket så stramt at man skulle tro den skrella seg av felgen i første sving.

Vel, det er målet når du bygger etter eurolooken, og særlig når du bygger en liten bil. Bygger du en større bil kan du øke felgstørrelsen noe, men du kan bare glemme 20-tommere på en A3.

Oppskriften

Styling: Styling er et fy-ord i eurolooken. Alt handler om å gjøre det enklere enn originalt, så du skal helst ”nedstyle” originale deler fremfor å montere nye.

Man kan dog montere stylingdeler hvis det betyr at bilens utseende blir renere enn originalt. Det aller viktigste er at bilen er blodsenka.

Felger: Her er størrelsen viktig! Felgene skal være så brede som overhodet mulig, men tommestørrelsen skal holdes nede. På en Golf er maks 16 tommer en fin regel, på en større bil kan størrelsen økes noe.
En annen tommelfingerregel er at jo eldre bil, jo mindre felger. En A3 kan for eksempel ha større felger enn en gammel Golf.

VW Golf IV

VAG er kongene av Euro-looken.

Foto: unknown