NRK Meny
Normal

Etterlyser seriøs nettjournalistikk

- Annonsørene vil ikke ha kjendisnytt med mange lesere, men saker som setter dagsorden, sier Nina Hølke, sjef for Confetti mediebyrå.

Dagbladet.no

Et av dagens oppslag på Dagbladet.no.

Foto: Skjermbilde

Hølke jobber blant annet med å gi råd til bedrifer som vil annonsere på Internett.

- Kvaliteten på det redaksjonelle stoffet på nettet må bli langt bedre skal man vinne annonsørenes gunst, sier hun.

- Må bli høyere prioritert

For å klare det må de satse mer på seriøs journalistikk som setter dagsorden, mener Hølke.

- Nettet må bli enda viktigere når det gjelder å skrive de store nyhetene, vinne Skup-prisene, og stå for avsløringer og gravende journalistikk. Nyheter på nett må bli mye høyere prioritert av mediehusene og av de som sitter og prioriterer penger til papirjournalister kontra nettjournalister, sier hun.

 

- Dagbladet burde satse

Kjendisjournalistikk og historier om sex og vold får mange lesere på Internett, men det er ikke nødvendigvis de historiene som har flest lesere annonsørene vil ha, forklarer hun.

Arne Krumsvik

- Norske nettaviser har vært altfor opptatt av å være aller først med det siste, sier Arne Krumsvik, stipendiat i digitale medier ved Høgskolen i Oslo.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

- Grunnen til at nettavisene skriver så mye om disse temaene er at de genererer treff og høye brukertall. Men annonsørene vil mye heller ha gode saker. Dagbladet burde satse mer, og søke å ha like gode saker i nettutgaven sin som i papirutgaven, sier Hølke.

- Skriver ikke sex-saker kun for å få klikk

Even Teimansen, konstituert nettredaktør i Dagbladet.no, er uenig i Hølkes karakteristikk.

- Annonsørene burde være i stand til å se hva vi faktisk har. Det burde være klart for de fleste at journalistikken vår er nyhetsdrevet. Vi skriver ikke sex-saker eller kjendissaker kun for å få klikk, sier han.

- For kjapp journalistikk

Arne Krumsvik, stipendiat i digitale medier ved Høgskolen i Oslo, er enig i at annonsørene er kresne på hvilket miljø de vil være i, og at nettjournalistikken fortsatt har lav status og burde kunne sette dagsorden i større grad.

- Det nettavisene har vært for opptatt av i Norge, er å være alle først med det aller siste. Det har ført til en litt for kjapp journalistikk. Tendensen er at man publiserer først og tenker etterpå. Det ligger et stort potensiale i å lage mer kvalitet og jobbe frem saker som virkelig kan sette dagsorden, sier han.

Kulturstrøm

  • Skal gjenoppbygge historisk moské

    En avtale om gjenoppbyggingen av Mosuls historiske al-Nuri-moské ble undertegnet i nationalmuseet i Baghdad mandag. Avtalen mellom De forente arabiske emirater og Irak innebærer en støtte til gjenoppbyggingen på over 50 millioner dollar. Den over 800 år gamle moskeen og dens berømte minaret ble sprengt i forbindelse med kampene om Mosul sommeren 2017. Les også «Urix forklarer»: Fem ting du må vire om sprengingen av den berømte moskeen

    Pressekonferanse i forbindelse med avtale om gjenoppbygging av moskeen i Mosul
    Foto: AHMAD AL-RUBAYE / AFP/Scanpix
  • Aviciis foreldre takker for støtten

    Foreldrene til Avicii (Tim Bergling) publiserte mandag kveld et åpent brev via pressekontakten Ebba Lindqvist: «Vi vil takke for støtten vi har fått, alle kjærlighetsfulle ord om vår sønn og bror. Takk for hedringen av Tim», ifølge Aftonbladet.

  • «The Crown»: Vi burde ha lik lønn

    Matt Smith støtter kravet om at Claire Foy og han selv burde hatt lik lønn for arbeidet i serien. – Jeg er glad for at dette har løst seg, og i fremtiden må vi jobbe for at ting som dette blir bedre og mer rettferdig, ikke bare i vår bransje, men i alle, sier han til Hollywood Reporter. Serieskaperne har beklaget lønnsforskjellen etter at det ble kjent at Smith tjener mer på Netflix-serien enn hovedrolleinnehaveren Foy.

    Claire Foy og Matt Smith fra permieren på sesong to av The Crown
    Foto: Grant Pollard / AP