Ansvarlig redaktør Terje Osmunsen i lederavisen Mandag Morgen tror reklamebyråer som ikke tar miljøsaken alvorlig vil bli akterutseilt i tiden fremover.
- Alle virksomheter må spørre seg selv hvor de står i miljøkampen, altså om de spiller på lag eller om de bidrar til å gjøre en snuoperasjon enda vanskeligere.
Etterlyser miljøutvalg
Utspillet kommer i etterkant av at forfatter Roger Phil i fredagens Dagens Næringsliv viste frem mengden annonsebilag han fikk dumpet ned i sin private postkasse i fjor. Stabelen med avisinnstikk rakk opp til andre etasje og veide over 100 kilo.
Arild Hermstad, daglig leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, mener reklamebransjen er en av drivkreftene bak det stigende forbruksjaget. Han savner økt miljøbevissthet.
- Man bør sette ned et utvalg hvor toneangivende aktører i bransjen drøfter hvilken rolle de kan spille i denne saken. Da kunne de bidratt med veldig mye. Man kan trekke paralleller til arkitekturbransjen, hvor det nå er vanskelig å drive uten god miljøkunnskap.
Enormt mye papir
Kristian Bye er styreleder i Kreativt Forum, reklamebransjens eget fagorgan. Han mener bransjen er sitt ansvar bevisst.
- Byråene jobber for å få kundene sine til å skille seg ut fra mengden og fremstå som anneledes. Derfor oppfordrer mange byråer kundene sine til å se seg om etter alternativer til kundeaviser og innstikk, fordi man skiller seg tydligere ut dersom man tar i bruk nye og gode ideer.
Reklame i avis og postkasse er likevel spesielt effektivt, for man kan nå ut til mange forbrukere med omfattende informasjon om mange produkter. Bye tror veien til en mer miljøvennlig reklamebransje går gjennom tydligere rammebetingelser, utarbeidet i samarbeid mellom bransjen og myndighetene.
- For reklamebransjen står klimasaken høyt på agendaen. En god miljøprofil er svært viktig, ikke minst for store virksomheters omdømme.