Hopp til innhold

Etterlyser miljøtenkning

- Reklamebransjen må forberede seg på mer bevisste forbrukere som stiller spørsmålstegn med den voldsomme bruken av avisinnstikk, sier redaktør i Mandag Morgen.

Reklame

Mange blir frustrert av annonsebilag og reklame i postkassen og på dørmatten.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Ansvarlig redaktør Terje Osmunsen i lederavisen Mandag Morgen tror reklamebyråer som ikke tar miljøsaken alvorlig vil bli akterutseilt i tiden fremover.

- Alle virksomheter må spørre seg selv hvor de står i miljøkampen, altså om de spiller på lag eller om de bidrar til å gjøre en snuoperasjon enda vanskeligere.

Etterlyser miljøutvalg

Utspillet kommer i etterkant av at forfatter Roger Phil i fredagens Dagens Næringsliv viste frem mengden annonsebilag han fikk dumpet ned i sin private postkasse i fjor. Stabelen med avisinnstikk rakk opp til andre etasje og veide over 100 kilo.

Arild Hermstad, daglig leder i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, mener reklamebransjen er en av drivkreftene bak det stigende forbruksjaget. Han savner økt miljøbevissthet.

- Man bør sette ned et utvalg hvor toneangivende aktører i bransjen drøfter hvilken rolle de kan spille i denne saken. Da kunne de bidratt med veldig mye. Man kan trekke paralleller til arkitekturbransjen, hvor det nå er vanskelig å drive uten god miljøkunnskap.

Enormt mye papir

Kristian Bye er styreleder i Kreativt Forum, reklamebransjens eget fagorgan. Han mener bransjen er sitt ansvar bevisst.

- Byråene jobber for å få kundene sine til å skille seg ut fra mengden og fremstå som anneledes. Derfor oppfordrer mange byråer kundene sine til å se seg om etter alternativer til kundeaviser og innstikk, fordi man skiller seg tydligere ut dersom man tar i bruk nye og gode ideer. 

Reklame i avis og postkasse er likevel spesielt effektivt, for man kan nå ut til mange forbrukere med omfattende informasjon om mange produkter. Bye tror veien til en mer miljøvennlig reklamebransje går gjennom tydligere rammebetingelser, utarbeidet i samarbeid mellom bransjen og myndighetene.

- For reklamebransjen står klimasaken høyt på agendaen. En god miljøprofil er svært viktig, ikke minst for store virksomheters omdømme.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober