Volvo Norge AS sliter med å finne hundrevis av lastebiler med mulig feil som kan innebære ustadig kjøring og tap av styreevne.
Det dreier seg om lastebilen FH 16, som ble produsert fra 1995 til 2000 og som det ble importert vel 1.200 av til Norge.
(Foto: Volvo)
- Siden februar har vi vært på jakt etter denne spesielle lastebilmodellen, men det har vært et slit, sier informasjonssjef Frank Tonås i Volvo Norge AS til NTB.
- Hittil har vi kontrollert vel 200 lastebiler av denne modellen, og det er ikke funnet feil ved noen av de kjøretøyene. En god del av de importerte 1.200 regner vi med er blitt skrotet i løpet av årene eller solgt ut av landet, men vi mangler kontakt med eierne av mellom 350 og 400 av lastebilene, sier Tonås.
Tidsskrift avdekket
Volvo produserte vel 13.000 kjøretøyer av FH 16 fra 1995 til årsskiftet 2000. Da ble det stopp fordi modellen ikke tilfredsstilte nye krav til utslipp.
Det var det svenske tidsskriftet Transportarbetaren som først omtalte feilen ved FH 16. En sjåfør skal ha blitt invalidisert i en ulykke trolig som følge av feilen.
- Det er en mikroskopisk sjanse for at det kan skje noe hittil er det bare registrert feil ved vel 10 av de 13.000 lastebilene som er produsert, sier Tonås, som likevel vil komme i kontakt med eierne til de 350-400 kjøretøyene så snart som mulig.
Plastforinger
Stikkordet i saken en plastforingene i lastebilens styringssystem.
- Vi har konstatert at de vel 70 plastforingene kan bli påvirket av temperaturen som følge av jordingsfeil. Hvis feilen oppstår, blir lastebilen etter hvert mindre og mindre god å kjøre. Slikt vil normalt raskt bli registrert av en god lastebilsjåfør, sier Tonås.
Av de vel 2.000 lastebilene som i 1995-2000 ble kjøpt av svenske brukere, er det bare registrert en ulykke.
Autosys
En av årsakene til at Volvo Norge AS sliter med nå ut til nåværende eiere av FH 16, er at slike lastebiler ofte har flere eiere i løpet av sin levetid. I og med at Volvo Norge ikke har tilgang til Autosys Statens veivesens alltid oppdaterte registreringssystem må lastebilimportøren stole på de ofte uaktuelle opplysningene de kan få fra forhandlere og verksteder rundt om i Norge.
- Men vi har i dag torsdag satt i gang et arbeid med sikte på å få ut registreringsnummer på de bilene som vi regner med fortsatt ruller på norske veier, og navnet på eieren av kjøretøyet. Siden vi ikke har fått så mye respons fra aktuelle lastebileiere, er opplysninger om siste eier viktig for oss ved siden av den hjelp av pressen kan gi oss, sier Tonås.