Denne doningen representerer en stor kultur i Amerika. Etter 30 - 40 år med hardt arbeid og lite ferie entrer man ”livets dessert” og blir pensjonist. Alt man har villet se og oppleve skal nå realiseres. Ikke frister det med flere kalde vintre heller. Løsningen blir for mange å bytte huset med et Motor home.
- Ikke som camping
Med ett har de hjul på boligen sin, og kan ferdes på kryss og tvers av landet som en trekkfugl på søken etter varmen. Primitivt å bo i en bil, tenker du kanskje? Jeg skal love deg at dette er noe helt annet en hva vi nordmenn forbinde med camping!!
Om de permanente løsningen for folk med Motor home, som gjør det mulig å bli liggende i måneder. Om hvor de mest populære områdene er vinter: Florida. Og om sommen: hvor som helst.
Jan Erik stortrives i denne Winabago Suncruiser Mobilehomen. (Foto: Theodor Kristensen)
Størrelsen på bilen som kan nok virke skremmende på mange norske pensjonister som de siste 10 årene har kjørt biler som Hyundai Pony. Men frykt ikke. For veinettet i USA er utstyrt med 5 filer i hver retning og 4 mil mellom alt som kan kalles en antydning til sving. Akselavstanden på bilen er også kort noe som forenkler manøvreringen.
Kamera i hekken
I tillegg er det kamera bak på hekken som gir deg god oversikt over hva som skjer rundt deg. Jeg hadde uten betenkeligheter sluppet moren og faren min ut på veien i denne doningen. Vel, kanskje ikke mamma da. Kanskje hun skulle fått lov i Amerika, men ikke på norske veier!
Det er stor forskjell på europeisk og amerikansk tankegang når man bygger bobil. Europeerne bestemmer på forhånd alle vekter og mål for deretter å følge dem knallhardt gjennom byggeprosessen. Blir den for tung, må noe ut!
Amerikanerne bestemmer seg hver gang for at: ”nå skal vi bygge den største, beste og mest velutstyrte mobilehome vi noen gang har laget” Når brakka er ferdig og ingen finner på mer å putte i den velger man en motor som er sterk nok til å få dette i skikkelig bevegelse.
Diger motor
I denne Suncruiseren på cirka 10 tonn sitter det derfor en 8,1 liters V8-er med 345 hk. Rett og slett fordi den trenger såpass! Med denne kunne du på et blunk ha kjørt forbi en mopedbil oppover Strynefjellet.
Men når det er sagt. Tilgangen på disse Motor homene er liten i Norge. Men skulle du virkelig ønske en, skal du vite at prisen ikke er avskrekkende på grunn av liten avgift på bobiler.
Og skulle du ønske å parkere bobilen når du kommer til veier der du ikke tør ta den videre, kan du bare hente mopeden eller firehjulingen ut av ”garasjen”. Eller du kan helt uproblematisk hekte en bil på henger bak. Dette trekker like herlig!