Kulturminister Ellen Horn har utfordret etablerte krefter i norsk filmproduksjon. Nye institusjoner blir det. Her blir det kamp om posisjonene.
Kanskje var det på tide. De gamle institusjonene i norsk filmproduksjon blir parkert - slik som Norsk Filminstitutt. Eller partert - som Norsk Film A/S, - statens eget selskap som hadde sin storhetstid den gang Tancred Ibsen lagde filmer.
Først foreslo et rådgivingsfirma i fjor at Norsk Film A/S skulle legges ned. Et enmannsutvalg, som rapporterte til en rekke organisasjoner, konkluderte tidligere i år med å samle pengene og institusjonene i en pott. Det har kulturministeren gjort - langt på vei, og lagt mer penger i den, og kalt potten Norsk Filmfond. En del er overrasket over det - men tiden var overmoden.
Tidligere har norsk film fått opptil 80 prosent støtte til produksjonsutgiftene. EU-regler krever at støtten ikke må overskride femti prosent. Men det klarer nok film-miljøet å leve med, med tanke på hvordan statlig støtte kamufleres i praksis.
Kulturlivet ellers har en vrimmel av insitusjoner og støtteordninger som kunne ha godt av en vask.
Bortsett fra opprenskningen i filmmiljøet, har Arbeiderparti-statsråden snudd den lange nedgangen i den direkte pressestøtten - som ble til som et midlertidig ordning for tretti år siden. Det var den gang de politiske partiene eide aviser i landet. Forutsetnigene fra 1969 er borte, nå er nesten alle aviser kommersielle, men et hvert forsøk på å endre pressestøtten er blitt oppfattet som aktiv dødshjelp.
Det er mye støy og store ord om produksjonsstøtten. Den egentlige pressestøtten ligger i fritaket fra moms, som er en forutsetning for tabloidpressen - og statens annonser, som stort sett går til byenes storaviser. Ingen forandring her heller. Det aller meste blir som det var.
Mens operaprosjekter får støtte både i Oslo og det ganske land ellers, så kommer ikke kulturbyen Bergen fram til bordet. Tilliten til en del aktører i Bergens kulturliv er ganske tynnslitt etter mange års konflikter. Ingen satsing der heller.
Kulturminister Ellen Horn fastslår at globalisering og ny informasjonsteknologi krever aktiv satsing. Det nytter ikke å beskytte seg med regelverk. Men budsjettforslaget hennes er både stramt og blekt. Vi har ikke fått en offensiv kulturpolitikk i år heller.
Per Olav Reinton
Kulturnytt P2 5.10. 2000