Hopp til innhold

Badu, the guru

En sjelden gang får man lyst til å bruke ord som «queen» eller «gud» om et menneske. Dette er en av de gangene.

Terningkast: 6

Erykah Badu på Øyafestivalen 2019
Foto: Kim Erlandsen / NRK

Publikum står tette og svette og teller minuttene på Øyas neststørste scene, Vindfruen.

Dronninga av neo-soul trasker inn på scenen nesten en halvtime for sent. Nonchalant. Rolig. Osende av en naturlig coolness og eksentrisitet. Iført en asymmetrisk, malt boblejakke, en opp-pimpa kjeledress, og en parykk av flaskekorker. I det hun står på scenen, suger hun umiddelbart hver eneste partikkel av oppmerksomhet til seg, og det uten å løfte en finger. Hun står som en statue, foran sitt ensemble på ni menn, og lar oss hyle oss hese før hun omsider synger første tone.

Erykah Badu
Foto: Kim Erlandsen / NRK

Utenomjordisk

Ja, det er kanskje dårlig stil å la publikum vente, men det er noe med vesenet til dette mennesket: Hun utstråler noe eterisk, noe utenomjordisk, som om hun ikke opererer etter lineær tid og normale regler. Hun vet noe som ikke vi vet.

Det er noe ufornektelig guru-aktig ved henne, hun leder vei, på sin særegne Badu-istiske måte, og jeg kjenner at jeg – og publikum – nærmest kneler for hennes føtter.

Erykah Badu
Foto: Kim Erlandsen / NRK

Uberørt av tid

Og stemmen. Stemmen! Hun synger like bra nå som hun gjorde for 20 år siden, og jeg får følelsen av at denne dama ikke bryr seg om tid som konsept. Hun har på en måte ikke blitt eldre på samme måte som oss andre. Hun synger ut sjela si; mykt, rått og dypt. Og vi, som får det inn i øregangene, blir bergtatt.

Settlista er en potpurri av sanger plukket fra Badus seks albumutgivelser, og det er balanse i sakene, bortsett fra en litt vel brå avslutning.

Med seg har Badu et bunnsolid crew, drevne og proffe ut til fingertuppene. I tillegg til de tre solbrillekledde og svært synkroniserte koristene, er det «The Gritz band» fra Texas som legger groovefundamentet Erykah flyter på, og det gjør de sabla bra.

Erykah Badu Øyafestivalen
Foto: Kim Erlandsen / NRK

Lar seg forgude

I tillegg til dette spiller hun på sin drum machine. Hun danser sine ganske så originale og rare dansebevegelser. Hun gir oss visdomsord og oppmuntring mellom låter.

Og hun kommer frem til publikum og lar folk ta på henne og forgude henne. Hun har humor og selvironi, og samtidig vet hun at hun eier oss fullstendig.

Fikk ikke nok

Det eneste jeg har å utsette på denne konserten er at vi ikke fikk i nærheten av nok på de knappe 60 minuttene hun spilte. Men du kan umulig ha gått uberørt fra å høre Badu, the guru.

Terningkast: 6.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober