Kun tre fattige prosentpoeng skiller Facebook og NRK1 når TNS Gallup skal gjøre opp status over landets mest brukte mediekanaler.
61 prosent av befolkningen bruker NRK1 daglig, mens 58 prosent er innom Facebook. Tjenesten spiser seg stadig innpå NRK1 og det er ikke noe som tyder på at veksten vil flate ut.
- Vi så spesielt stor vekst fra 2007 til 2010 og man forventer at en slik utvikling på et eller annet tidspunkt når et tak. Men Facebook har vært utrolig flinke til å gjenskape seg selv med nye tjenester, samtidig som de har beholdt sine kjernefunksjoner, sier Salve Jortveit i TNS Gallup til bransjebladet Kampanje.
- Les også: Facebook endrer tidslinja
Ungdom bruker det oftest
Analysebyrået har gjennom undersøkelsen Interbuss, avdekket mye om nordmenns Facebook-vaner. Gjennomsnittsnordmannen bruker Facebook i tre kvarter per dag, og dette er snakk om aktiv bruk og ikke bare tiden man er pålogget.
Ikke uventet er unge mennesker de mest aktive brukerne. Nordmenn mellom 15 og 29 år er på nettstedet en time daglig, mens seniorene på over 60 år ikke bruker mer enn et kvarter.
TNS Gallup har også undersøkt brukermønsteret og forklarer til Kamanje at Facebook kanskje ikke er en like stor tidstyv på jobben som mange har fryktet.
- Selv om mange har innarbeidede rutiner for å sjekke Facebook i samme slengen som man sjekker nettaviser, for eksempel i forbindelse med lunsjen, foregår den klart høyeste andelen av Facebook-bruk på kveldstid, spesielt mellom klokken 19 og 23 – ofte i selskap med TV-en. En av Facebooks styrker er i så måte at bruken ikke krever høy konsentrasjon, forklarer Jortveit til Kampanje.
- Les også:
Innom mange ganger om dagen
Men Facebook øker ikke bare i antall brukere, de opplever også en markant fremgang på brukermønsteret.
- Gruppen som svarer at de bruker Facebook flere ganger om dagen er sterkt økende, noe vi tror i stor grad kan tilskrives den enorme utbredelsen av smarttelefoner. Facebooks kjerneegenskap, der de lar brukerne kommunisere raskt og effektivt med hele sitt sosiale nettverk, kommer mer til sin rett gjennom smarttelefonen. Dette gjør Facebook enda mer betydningsfull og uunnværlig for mange, sier Jortveit.
Hyppigheten på bruk har i år økt fra 34 prosent i første kvartal til 43 prosent i årets tredje kvartal.