Ephemera under Spellemansprisen 2002. Kanskje det vanker en Emmy neste gang? FOTO: Morten Rakke / SCANPIX.
- TV-serien ”Felicity” har kjøpt fire av låtene våre. Dette er en serie som er veldig stor både i Norge og i resten av verden. Ellers brukes musikken vår blant annet i den nye serien til tvillingjentene fra ”Full House”. Ephemera brukes i en episode hvor det holdes grillparty i hagen og mens venninnene bader i svømmebassenget, forklarer Inger Lise Størksen i trioen.
I tillegg til dette har Ephemeras musikk nylig også blitt brukt i en spillefilm og i en animasjonsfilm. Nå vil jentene ta turen over Atlanteren for å følge opp den voksende interessen rundt bandet.
USA neste
- Vi drar til USA til høsten for å følge opp denne interessen. Da skal vi prøve å få spilt noen konserter også. Det har vi aldri gjort i USA før, så det gleder vi oss veldig til.
M2M’s suksess i som musikalsk akkompagnement til serier som Dawsons Creek er velkjent, i tillegg var Stavangerbandet The Getaway People nære ved et gjennombrudd ”over there” etter at en av sangene fra deres ble snappet opp av en kjent TV-serie.
- Det er jo et enormt marked man skal igjennom i USA, og da er dette faktisk en veldig smart vei å gå. Det er utvilsomt en stor mulighet for oss og dessuten ligger det mye penger i det. Man skal ikke glemme at man faktisk skal prøve å tjene litt penger på dette her og da hjelper det på å få solgt inn noen låter her og der, avslutter Størksen.
Tidligere i år var musikken til Cato Salsa Experience å høre i de to mest sette MTV-seriene det siste året, ”The Osbournes” og ”Jackass”.
En ny trend
Vi har en egen mann i New York som har jobbet for oss i snart to år og dette er veldig mye hans fortjeneste. Allerede opplever vi å få respons fra folk i USA som har hørt oss på TV, så får oss virker dette som en god sjanse å bli lagt merke til.
Yngve Næss i plateselskapet Universal Music er bevisst på at norske band finner alternative veier å slå seg fram på. Han er også klar over at denne formen for markedsføring blir mer og mer vanlig:
Jeg synes det er interessant er at mindre band på denne måten får mulighet til å eksponere seg for et større publikum. Det er som kjent ganske vanskelig for norske artister å få prioritet hos amerikanske plateselskaper så dette er absolutt en alternativ måte å få promotert seg på sier Næss til Musikknytt.