Museet hører inn under Nasjonalmuseet for kunst, og styreleder Christian Bjelland var lystig på åpningen.
- Det er strålende være, en strålende dag og en stor dag for Nasjonalmuseet. Jeg gleder meg veldig. Nå er her snart 500 mennesker for å overvære åpningen, og det tror jeg blir en fantastisk begivenhet.
- Strålende på alle vis
Rap og beatbox var med på å åpne museet, men man kunne underholdt med gamle utgåtte sko for alt Nasjonalmuseets seksjonsleder Ulf Grønvold brydde seg om. Han har kjempet for et nytt arkitekturmuseum i tjue år.
- Det er et mirkel som har skjedd og det har vært veldig moro på alle måter. Jeg tror dette blir strålende på alle vis.
Foruten Grønvolds innsats var de 37,5 millionene Jens Ulltveit-Moe spyttet inn helt avgjørende for at dette bygget ble til.
Stolt Statsbygg
Dette er ved siden av Operaen i Bjørvika en etterlengtet fjær i hatten for Statsbygg, sa Statsbyggs Hege Njaa Rygh.
- Dette har vi ventet lenge på. Det har strukket seg over lang tid, nesten elleve år, og vi har lagt mye av oss selv i dette.
Den som kanskje var en av de aller stolteste var Martin Dietrichson, arkitekt hos Sverre Fehn, og prosjektleder for hver centimeter av bygget.
- På en måte er det rart at det er ferdig, men jeg har en veldig god følelse. Det har blitt et flott prosjekt som det blir artig å vise frem. Så håper jeg at Nasjonalmuseet for til å bruke det ordentlig og at her blir mange fine utstillinger.
Ikke bare jubel
Museet består av tre bygninger: banken fra 1830, fløyen fra 1911 og Sverre Fehns nye paviljong.
Til tross for jubelbrusen er Erling Dokk Holm, stipendiat ved Arkitekturhøyskolen i Oslo, skeptisk til noen av byggets arkitektoniske løsninger.
- De forskjellige delene henger godt sammen, men jeg syntes den nye paviljonger har noen problematiske sider. Den oppfyller ikke alle ambisjonene man kan stille til denne typen moderne arkitektur som skal huse utstillinger.
- Den har en del historiserende elementer, blant annet en mur som åpenbart skal gi referansert til at museet ligger i festningslandskapet ved Akershus festning. Jeg skjønner ikke hvorfor den skal gjøre det; det virker på meg som en påklistret og lite interessant løsning. Bygg er best når de er ærlige mot sin egen tid og tidens byggematrealer og byggeteknikker.
Men andre aspekter ved bygget liker Erling Dokk Holm godt.
- Måten de gamle byggene er tatt vare på er ekstremt eminent. Det er kanskje noe av det fineste som er gjort i moderne norsk arkitektur når det gjelder å forvandle gamle bygg til å ha nye funksjoner.