Lars Winnerbäck er lite bekymret for kritikken om at han er lite nyskapende. - Jeg er ingenting for de som elsker synther og elektronikk, sier han. Foto: NRK.
Lars Winnerbäck er året yngre enn Håkan Hellström, men likevel har 26-åringen allerede rukket med seks album siden debuten i 1996. To av dem, ”Kom” (1999) og ”Singel” (2001) har han fått Grammis (Sveriges Spellemannpris) for, og i vinter ble det enda en Grammis. Denne gang som ”Årets mannlige artist”.
Nytt album
Nå er Winnerbäck aktuell med ”Söndermarken”, som har fått svenske kritikere til å gå av skaftet og platekjøpere til å løpe til butikkene. Mens merkelappen ”den nye Ulf Lundell” er blitt mindre viktig enn den en gang var. I hvert fall i hjemlandet, hvor 200.000 solgte album og utsolgte turneer taler sitt eget språk.
- Alle artister liker best å være seg selv og slippe sammenlikninger med andre. Men å
”Han börjar hitta sin egen plats i den svenska floran av ensamma män med gitarr och en romantiserad bild av kärleken", skriver en svensk anmelder om Lars Winnerbäck. Foto: NRK.
bli sammenliknet med artister som Lundell er smigrende og noe jeg kan leve med. Dessuten skjønner jeg jo behovet for referanser. Det er en naturlig måte å beskrive nye og ukjente artister på, sier Lars Winnerbäck til Stereo. Og trekker uoppfordret fram Bob Dylan og Bruce Springsteen som to av hans andre store forbilder.
- Jeg vokste opp med dem, gjennom mine foreldre som spilte dem mye, smiler 26-åringen.
Ikke nyskapende
I det hele tatt virker Winnerbäck veldig lite bekymret for den type kritikk han tross alt har fått innimellom alle superlativene. At han er en tradisjonell og lite nyskapende singer/songwriter.
- Det stemmer sikkert, og jeg er ingenting for de som elsker synther og elektronikk. Med de forbildene jeg har kan jeg vanskelig slå meg selv for brystet og rope ”nyskapende!”. Mitt ståsted er vel organisk gubbrock med vekt på tekster, og der liker jeg meg, kommenterer han med et avvæpnende smil.
Oslo-sang
Ferden til topps har gått gradvis for Winnerbäck, selv om det var hans forrige album ”Singel” som for alvor plasserte ham på stjernehimmelen. Med en Oslo-skrevet singel som brekkstang.
- Jeg dro til Oslo for å skrive noen låter til ”Singel”-albumet, og en av sangene som kom ut av seansen var ”Elden”, forteller Winnerbäck.
”Elden” ble en kjempehit i Sverige, med Oslo-referanser til Grand Hotel og Karl Johan – og med et innhold om tapt vennskap og kjærlighet.
Velkjent tema
Tapt kjærlighet er ellers et tema han har skrevet mye om opp gjennom årene. Det er ikke uten grunn at en svensk anmelder skrev om Winnerbäck at ”han börjar hitta sin egen plats i den svenska floran av ensamma män med gitarr och en romantiserad bild av kärleken".
- Jeg var singel helt fram til i fjor, så melankolien og savnet har hatt en naturlig plass i musikken min. Men nå har jeg kjæreste, og det preger ”Söndermarken”. Denne gangen har jeg hevet blikket og i større grad skildret andres frustrasjoner. Det finnes en verden utenfor min egen også, ler Lars Winnerbäck som spiller i kveldens Stereo-program.