SS Norway i Karibia. St. Maarten. Foto: Erik Forfod
Flere tusen skandinaver kjenner denne båten veldig godt. I flere år reiste tusenvis på dansecruise til Karibia. Flere danseturer i Norge har det også blitt for SS Norway. Skipet er bygd i 1961 og gikk under navnet "France" i linjetrafikk mellom Le Havre og New York frem til 1974. I 1979 ble skipet kjøpt opp av NCL og omdøpt til "Norway" og gikk i cruisetrafikk blant mange steder i Karibia. Malaysia-baserte Star Cruises overtok hele Norwegian Cruise Line (NCL) i 2000. Siden en eksplosjon I 2003 har skipet ligget til kai. Før ferden til India ble hun døpt om til ”Blue Lady”
I lang tid har miljøvernorganisasjonene jobbet for at skipet ikke skal hugges opp på denne måten. Det inneholder 1200 tonn asbest og store mengder andre giftige stoffer.
Ifølge miljøvernorganisasjoner er ikke stranden i Alang (India) den rette plassen for skipet.
Det som venter SS «Norway» på stranden i Alang, er et korps av indiske arbeidere med skjærebrennere, som skal skjære 315 meter og over 70 000 tonn norsk skipsfartshistorie i biter for hånd.
- Hvis dette stemmer, er det trist. Når skipet ligger på stranden, er det et syn ingen kommer til å glemme. Alle vet at det Malaysia-baserte Star Cruises står bak. Jeg fatter ikke at de tør, sier Truls Gulowsen, kampanjeleder i Greenpeace Norge til vg.no.
Jeg har selv vært med SS Norway på tur i Karibia. Det er noe som rører seg inne i kroppen når hun nå blir liggende på stranden som en slagen dame!
Skrevet av Erik Forfod