En magisk sommer (5)

Filmen er en god følelse… Den viser glade bilder fra grått liv, hvor optimismen er sterkere enn tristessen. Det er ”en magisk sommer”.

"En magisk sommer"

Det er virkelig 'en magisk sommer', i følge anmelder.

Foto: Foto/Copyright: arthaus
5 stjerner

Byen ser glemt ut. Snart glemmer toget den også. Det er det som skjer i byen, at toget stopper iblant, men at det stadig oftere kjører forbi.

Lille Stefiek lever sitt liv langs skinnegangen og på perrongen. Nå er det mer interessant enn før, for han legger merke til en reisende som likner ham mor har et bilde av – han som skal være hans og storesøster Elkas far.

Stefiek og Elka

PÅ TOGSTASJONEN: Søsknene Stefiek og Elka

Foto: Foto/Copyright: arthaus

Tredelt opplevelse

Halve opplevelsen er guttens ansikt og hans utspekulerte misjon. En fjerdedel er Elkas gode blikk og hennes naturlige og kjærlige omgang med sin bror. Alt og alle er der; mor, naboene, kafévertinna, Elkas kjæreste, folkene i gata, stasjonsmesteren og skiftekonduktøren. Vi ser en god del til dem alle sammen, men de er på magisk vis nærmest blitt anonymisert for at vi skal holde blikket på Stefiek og Elka. Den siste fjerdedelen av opplevelsen er et makeløst småbyportrett.

Alle deler berikes av dynamiske toneganger i enkle arrangement. Musikken er nærværende. Mens filmingen pågikk, gikk komponisten omkring i småbyen og plystret, nynnet og ringte inn tonene til sin egen telefonsvarer.

Forunderlig intenst

Det virker som om fiksjonen infiltrerer det normale bylivet; at de som sitter på kafeen også satt der før filmteamet kom, at han som selger eplene sine på fortauet bare var der, at han som graver i søppelbøtta tilfeldigvis kom med i bildet.

Det er forunderlig intenst slik. Den grå alminnelighet gjør de små dramaene litt større.

Elka og Stefiek i en magisk sommer

Damian Ul og Ewelina Walendsziak spiller henholdsvis Stefiek og Elka i filmen.

Foto: Foto/Copyright: arthaus

Andrzej Jakimowski har både skrevet, regissert og produsert. Produksjonsdesignen er gjort av hans kone. De andre sentrale medarbeiderne er hans venner. Sammen har de funnet tilbake til kvaliteter fra gullalderen i polsk film på 1960 – 80-tallet, og oppdatert dem til ny tid og andre tilstander.