Hopp til innhold

En hane til Asklepios

Kriton, husk å ofre en hane til Asklepios

Hane

HØR: Filosofi som trøst og lindring, del 2. 21. april, 2007

Dette var Sokrates ”Famous Last Words”. Han ba sin barndomsvenn Kriton skaffe en hane og ofre den til guden Asklepios. Asklepios var guden for medisin og helbredelse. Asklepios hadde tre døtre, Hygieia, Meditrina og Panacea – symboler for renslighet, medisin og helbredelse. Å ofre en hane til Asklepios kan ha vært ironisk ment: Nå skulle Sokrates til et sted der de fire ondene, fødsel, død. lidelse og smerte ikke lenger finnes. Da måtte Asklepios få et offer.

Vi kan anta at Kriton var en av Sokrates barndomsvenner. Han dukker opp i flere av Platons dialoger (Faidon, Forsvarstalen og Euthydemos) – han var velstående og han var langt mindre filosofisk enn praktisk anlagt. Når Sokrates er ferdig med sine høytflyvende metafysiske spekulasjoner om sjelens udødelighet er Kriton den første som tar ordet: Han lurer på hvordan Sokrates vil at vennene skal begrave ham. I professor Øivind Andersens innledning til Platons dialog Kriton finner vi en rekke interessante betraktninger om Sokrates og Kriton:

Barndomsvenner
Hvis det stemmer at Kriton og Sokrates har vokst opp sammen – Platon beretter at de som barn bodde i samme bydel – så har de to eldre herrene (Sokrates var 71 år gammel ved henrettelsen) begge blitt fulgt til skolen av hver sin slave. De har lært seg å bryte og å bokse sammen. Og de har lært å lese og å spille fløyte, kanskje også den greske varianten av gitaren, kitharra har vært på timeplanen – og i hvert fall har de deltatt i treningen som alle greske menn skulle gjennomgå for å bli soldater og forsvarere av Athen.

I Forsvarstalen får vi også vite at Kriton var tilstede under rettsaken mot Sokrates. Saken er at denne rettsaken fant sted dagen etter at Athens borgere hadde utsmykket og sendt det skipet de hvert år hadde forpliktet seg til å seile til Apollons pris til øya Delos hvert år. Mens skipet seilte måtte ikke athenernes by krenkes av henrettelser og blodsutgytelse. Det er grunnen til at Sokrates satt fengslet en hel måned før han tømte giftbegeret. Først når skipet kom tilbake til Athen kunne henrettelsen fullbyrdes.

Kausjonerte for Sokrates
Kriton var i motsetning til Sokrates en velstående mann. Vi hører at han var villig til å garantere for den boten Sokrates foreslo som alternativ til straff under rettsaken mot ham i folkedomstolen. Kriton ville også kausjonere for at Sokrates ikke skulle rømme fra byen mens athenerne ventet på at båten skulle komme tilbake fra Delos.

Siden Sokrates ble sittende fengslet en hel måned etter rettsaken var det mulig for hans nærmeste venner å komme på besøk hver dag. Det skjedde som oftest et stykke ut på formiddagen eller kanskje om ettermiddagene siden vi hører at fengselsporten sjelden var åpen om morgenen. Sokrates mest hengivne venner besøkte ham hver dag – også Xantippe var der med den lille sønnen til Sokrates på armen. Stadig vekk har de fortalt Sokrates at det er galt av ham å ikke redde seg selv ved å flykte. Folk i Athen ville synes det var helt i sin orden hvis han rømte. Alle må ha vært av den oppfattning at folkeforsamlingen hadde begått justismord ved å dømme Sokrates til døden.


Filosofi som lindring og trøst
Allain de Botton, filosofen vi bygger på i denne og neste utgave av Studio Sokrates hevder at athenerne etter hvert angret på det de hadde gjort mot Sokrates. Anklagerne falt i unåde, ja det heter seg sågar at de til slutt hengte seg av fortvilelse. Om dette stemmer vet jeg ikke, men det er ikke poenget her. Poenget er at dialogen Kriton forteller oss om en – riktignok litt arrogant – men avklart Sokrates: Han er innstilt på å ta sin straff – selv om han er uenig med sine dommere – og han ser på døden som en forløsning, ikke som et onde.
Slik har Sokrates evnen til å sette i gang tankene våre – mer enn to tusen år etter at han tømte giftbegeret.

Musikken
Ruby Braff (1927-2003) holdt fast ved kornetten som sitt instrument. ”En latterlig innretning med ventiler” som han kalte den. Musikken Knut Borge presenterer i denne utgaven av Studio Sokrates er imidlertid alt annet enn latterlig. Nedenfor finner dere lenker til nettstedet AMG der alle musikkopplysninger finnes. Så minner jeg om at vi som lager Studio Sokrates gjerne hører fra dere: Send en e-post til SS – og fortell hva dere mener og tenker programmet vårt.

1: When You're Smiling. (Album utsolgt)
2: When You Wish Upon A Star

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.