En av disse får debutantprisen

Blant de mange som debuterte med bok i fjor, mener Forfatterforeningens litterære råd at dette er de tre beste.

Nominerte til Vesaas' debutantpris 2016

DE NOMINERTE: Jan Kristoffer Dale (fra venstre), Sara Sølberg og Frederik Svindland kan få Tarjei Vesaas' debutantpris 2016.

DET LITTERÆRE RÅDET HAR TALT:
Jan Kristoffer Dale, Sara Sølberg og Frederik Svindland er de tre debutantene som kan få Tarjei Vesaas' debutantpris 2016.

Prisvinneren utropes 25. mars, og får da heder, ære, 60 000 kroner, samt en god dose forventningspress rundt det videre forfatterskapet.

Det har seg nemlig slik at Tarjei Vesaas' debutantpris har truffet godt siden den ble opprettet i 1964. Jan Erik Vold (1965), Lars Saabye Christensen (1976), Tore Renberg (1995) og Helga Flatland (2010) er bare et lite utvalg av mange godt kjente forfattere som har fått prisen.

I fjor gikk den til til Kenneth Moe, for romanen «Rastløs».

Men nå er det Dale, Sølberg og Svindland som gjelder. Jurybegrunnelsene kan du lese her:

Jurybegrunnelsene

Arbeidsnever
  • Jan Kristoffer Dale (f. 1984) fra Froland debuterer med novellesamlinga Arbeidsnever (Kolon) som er seks jordnære innblikk i vanlege menneskes liv og arbeid. Dales prosa spør: Kva er eit vanleg liv? Kortid er vi trygge? Kva val skal vi ta, og må vi det? Alt spent opp på bogen mellom kjærleik og tryggheit, økonomiske bekymringar og utenforskap – der behovet for sjølvoppgjer gjer seg gjeldande på små, lokale flater og tankebanar. Novellene heng ikkje berre saman i miljø og språk, dei er heilstøpte, empatiske framvisningar av livet, kvardagane som ruslar forbi. På miljø- og dialektaksen Froland-Arendal, blir det plass for refleksjonar, sinne, bygdekunnskap, men aldri moralske oppgjer som tvingar fram store endringar. Her er kanskje frykt for at for store endringar skal inntreffa, eller forandringsønske, men det slåande med Dales noveller er at dei står i disiplinen kvardagsliv, arbeidsliv og ikkje held oppe alternativet i tide og utide, realistisk som det er.
Pelargonia
  • Frederik Svindland (f. 1985) fra Bergen debuterer med romanen Pelargonia (Cappelen Damm), eit sjeldant følsomt barne/ungdomsportrett der den kvardagslege optikken sildrar gjennom eit språkleg nærleik- og kjærleiksfilter som har slåande effekt på lesaren. Det er som om det fysiske ved det kjente og kjære huset, og ved familiens trygge potensial, varsamt er løfta ut i naturen der romanens karakterar og stemme står i direkte kontakt med dogget i graset, trekronene, plommene og ”en stor, klumpete sky (…) fortøyd til jorden med en usynlig trosse”. Ladinga i romanen er ikkje vendt mot det mellommenneskelege konfliktsstoffet. Teksten er heller ein hyllest til det å lytta og ei slags ansvarleggjering av stilla: ”Når man plutselig ikke har mer å si, hvor mye annet finnes det ikke å lytte til”.
Seismiske smell
  • Sara Sølberg (f. 1983) fra Trondheim debuterer med Seismiske smell (Forlaget Oktober) ein roman som utforskar overgangane mellom menneske og vitskapshistorie. Den personlege, menneskeerfarte historien er likestilt med naturhistorikk, geofysikk og biologiske fakta (særleg om havet, marine organismar, fiskar og kvalar), og leseopplevinga blir såleis befriande og lærerik. Ein ”kviler” i poetiserte fakta. Det er ein stille, krevande, performativ og vakker tekst Sølberg har skapt. Klimakrisa og enkeltindividedts sårbarheit, parallellitetane mellom menneske og natur, løper og graver gjennom romanen. Sølberg set namn på død og sakn og tar hav og bølger i bruk for å setta ord på den skjøre linja mellom det bestandige og det nedbrytbare.
  • Anbefalt videre lesning

Forfatterstudie
Foto: Marco Vaglieri
  • Kan man lære å bli forfatter? Jan Kristoffer Dale, Sara Sølberg og Frederik Svindland har alle bakgrunn fra forfatterstudier. I denne saken forteller Svindland om hva Forfatterstudiet i Bø har betydd for hans utvikling som forfatter.
Kenneth Moe
Foto: Thomas Espevik / NRK
  • Kenneth Moe fikk Tarjei Vesaas' debutantpris for 2015. «Én ting er æren i å vinne en sånn pris, en annen ting er at jeg går tom for penger i løpet av april», sa den godt fornøyde forfatterdebutanten til NRK. Les intervjuet her.

Kulturstrøm

  • Gullrutens fagpriser delt ut

    «Rådebank 2», «P3 Gull» og «Kunstneren og tyven» tok flest priser under utdelingen av Gullrutens fagpriser i dag, skriver Rushprint. Fagprisene deles ut i tillegg til selve Gullruten-prisene, som offentliggjøres lørdag kveld.

  • KORK kårer unge komponister

    Skapia er en komposisjonskonkurranse som involverer tusenvis av skolebarn og -ungdom fra hele landet. Vinnerne kåres og får verket sitt fremført av KORK i en festkonsert direkte fra NRK Store studio kl. 12. Margrethe Røed er programleder.

    Vinnerne av komposisjonskonkurransene Veslefrikk og U-trykk skal kåres i Store studio. Kringkastingsorkestret spiller vinnerverkene. Konferansier: Margrethe Røed
  • 10 millioner til filmer

    Regjeringen vil gi 10 millioner til filmer som ble rammet av pandemien.

    – Dette er 10 millioner kroner i friske midler for å hjelpe filmprodusenter som har blitt rammet særlig hardt av stengte kinoer og redusert kapasitet under pandemien, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja i en pressemelding.

    Kompensasjonsordningen vil bli administrert av Norsk filminstitutt (NFI), og filmprodusenter kan nå søke om midler for filmer som var i distribusjon i perioden 13. mars til 30. september 2020.

    Kinovisning er tradisjonelt den viktigste inntektskilden for norsk spillefilm. Kinoinntektene fra én film vil i mange tilfeller være avgjørende for produsentens drift og for å kunne sette nye prosjekter i gang.

    Produsenter som hadde satt opp filmer for visning på kino i mars 2020 ble rammet av nedstengingen av samfunnet. Etter hvert åpnet kinoene, men med betydelig redusert kapasitet. Når kinoene igjen fikk åpne opp, ble flere filmer satt opp på tross av strenge restriksjoner. Disse filmene vil kunne få noe av de tapte billettinntektene fra kinovisning kompensert.

    – Jeg er glad for at vi med denne ordningen kan hjelpe filmprodusenter som ble rammet av stengte kinoer i mars 2020. Vi ser også at det kan være behov for å kompensere filmer som ble satt opp på kino i perioden med strenge restriksjoner på kapasitet, før stimuleringsordningen kom på plass 1. oktober 2020, sier Abid Raja.

    Pressekonferanse om koronasituasjonen
    Foto: Gorm Kallestad / NTB