- Det er jo kjempehyggelig! Jeg visste ikke at vi var flinkest i klassen før du fortalte meg det, sier Rogstad til Musikknytt i NRK P1.
- Det er ikke så veldig overraskende, men det er hyggelig.
EMI er det platesalget i som selger flest plater med norske artister i Norge. Foto: Scanpix.
Ser ikke etter trender
I løpet av første kvartal i år er det solgt tre millioner musikkalbum. Norskproduserte album utgjorde 21 prosent av salget. I samme periode i fjor var norskandelen på 14 prosent.
Det er EMI som er suverent størst når det gjelder norsk musikk. Av den norske musikken solgt utgjorde deres salg 23,7 prosent. Dette gjør dem nesten dobbelt så store som nummer to. Det er Sony og Warner som deler andreplassen med 13,1 prosent av de norske platene, mens Bare Bra Musikk kommer på tredjeplass med 12,2.
- Hva har dere gjort riktig for å selge så mye norsk musikk?
- Med fare for å høres sjølgod ut tror jeg vi på et ganske tidlig tidspunkt forstod at vi ikke skulle lete etter hits og ikke se på trender, men lete etter artister og personen bak musikken. Vi har lett etter artister med integritet og særpreg, og det mener jeg har gjort jobben vår som markedsførere mye enklere, sier Rogstad.
Som å spille bingolotto
- Hva slags type artister har vært med på å bidra til denne oppgangen?
- For vår del føler jeg det på mange måter startet med Madrugada. Da vi signerte kontrakt med dem var det mange som rynket på nesa og løftet på øyelokket, fordi de ikke var radiovennlige og brøyt med en del uskrevne lover og regler i platebransjen om hva som kan selge mye plater. Vi solgte 70-80.000 av dem uten radiospilling eller støtte fra Akersgata. Så det var begynnelsen på det vi kan kalle for en filosofi for oss.
I tillegg til det totale albumsalget kommer 167.000 singler og 76.000 DVD-er, opplyser Grammofonplategrossistenes Forening (GGF). Sammenlignet med i fjor har det totale salget gått ned med 3 prosent.
Salget av norskproduserte album har i år økt med 46 prosent i volum og 54 prosent i verdi sammenlignet med første kvartal i fjor.
- Man kan for så vidt snuble over en hit, men man kan ikke skape en lojal fanbase basert på det. Dermed må man finne hits hele tiden, og det sitter jo noen millioner mennesker som forsøker å lage hits rundt om i verden, så sjansene for å lykkes med det er vel som å spille bingolotto, mener Bjørn Rogstad i EMI.