Hopp til innhold

Eli Rygg kritisk til barne-TV

Dagens barne-TV-tilbud er alt for stort, mener barne-TV-dronninga fra 80-tallet.

Eli Rygg

Eli Rygg liker ikke utviklingen med barne-TV halve døgnet.

Foto: Ann-Iren Finstad / NRK

Eli Rygg er alvorlig bekymret for at barn ser for mye på barne-TV. Særlig kritisk er hun til at NRK Super sender 13 timer i døgnet.

– Aldri vært så bekymret

– Jeg har aldri kjent en så stor bekymring som det jeg gjør nå. NRK skal, og har alltid hatt, det beste tilbudet til barna, men de må ikke sende så mye som det de gjør nå. Det trenger ikke være barne-TV hele dagen, sier Eli Rygg til NRK.

Se Eli Rygg synge «Hvilken dag er det i dag?» på 25 års-dagen til «Portveien 2»:

Video nsps_upload_2010_3_18_14_22_6_1017.jpg

Eli Rygg fra «Portveien 2» synger «Hvilken dag er det i dag?»

Frykter mindre kreative barn

Hele sitt voksne liv har Eli Rygg jobbet med barn og unge. Hun har skrevet flere bøker for og om barn, men er aller mest kjent som programleder i NRKs «Portveien 2» på 80-tallet. Hun avfeier at hun ikke henger med i tiden:

– Det er jo ikke slik at jeg vil at barne-TV skal være akkurat slik vi gjorde det i «Portveien 2». Vi gjorde sikkert ikke bare bra ting vi heller.

Men på grunn av dagens store TV-tilbud frykter hun mindre kreativ barn.

– Hvis barn blir fylt med for mange ferdigtygde bilder, så kan vi ta i fra dem fantasien.

Professor i medievitenskap Universitetet i Agder, Elise Seip Tønnessen, ser ikke nødvendigvis en sammenheng mellom mengde barne-tv og kreativiet. Hun mener kvaliteten på programmene som blir vist er en viktig faktor.

– Det kommer an på hva de ser, ikke bare hvor lenge de ser.

– Tilpassede programmer

NRK Super ble startet i 2007. Siden den gang har kanalen, som retter seg mot barn mellom 2 og 12 år, vokst seg langt større enn internasjonale konkurrenter som Cartoon Network og Disney Channel i Norge.

Redaktør i NRK Super, Nils Stokke, vil speile det norske barn er opptatt av og går ikke med på at det for mye barne-TV.

– Vi i NRK Super har ikke mål om at barn skal se mer på TV, men når de først ser på TV skal de se programmer som er ment for dem.

– Vil være bedre enn Cartoon Network

– Noe som er viktig for oss er at barna får programmer som er bedre tilpasset dem enn programmene de får på for eksempel Cartoon Network eller Disney Channel, sier Nils Stokke.

Og til tross for at barn har fått et større tilbud har ikke TV-seingen økt så mye de siste ti årene. Hittil i år har barn i snitt brukt 102 minutter foran TV-skjermen, mens de i år 2000 brukte 95 minutter.

Et større tv-tilbud gjør at foreldrene må ta mer ansvar for tv-tittingen til barna.

– Når tilbudet øker, øker bruken også. Før kunne man skru på tv-en klokka 18, og så var det en begrenset tid for barna. Nå må nok foreldrene venne seg til å tenke litt annerledes, sier medieviter Elise Seip Tønnessen.

Se Eli Rygg og Jarl Goli besøke «Portveien 2» 25 år etter programmets første sending (2010):

Video nsps_upload_2010_3_19_9_23_33_7.jpg

«Portveien 2» fyller 25 år

Hva mener du?

Kulturstrøm

  • Bruce Willis nekter for å ha solgt ansiktet

    Den amerikanske filmstjernen og actionhelten Bruce Willis nekter for at han har solgt rettighetene til ansiktet sitt til et selskap som lager deepfakes, skriver BBC.

    Deepfake betyr at et bilde eller video forfalskes ved at en persons ansikt plasseres på en annens kropp. Metoden blir brukt ved produksjon av blant annet falske nyheter og i pornobransjen.

    Agenten til Bruce Wiilis avviser at noen slik avtale er inngått.

  • Justisministaren bruker Tiktok uten å spørre om råd

    Justisminister Emilie Enger Mehl har ikkje spurt norske tryggingsstyresmakter om råd før ho tok i bruk den kinesiske appen TikTok i september. Fleire ekspertar advarer om at appen er eit datainnsamlingsverktøy som vidaresender informasjon til Kina.

    Førsteamanuensis i informasjonssikkerheit ved NTNU, Gaute Bjørklund Wangen ved NTNU meiner mehls bruker problematisk.

    – Det er veldig uheldig at ho ikkje tar eit meir aktivt grep og spør om råd. Det er snakk om justisministeren vår, som har ei sentral rolle i den digitale tryggleiken vår, seier Wangen til NRK.

  • Paris presenterer vårmoten

    Under moteuken i Paris er flere kolleksjoner med vårmote presentert. Bildet viser et snasent forslag fra moteskaperen Comme des Garcons.

    Moteuken i Paris, Comme des Garcons vårkolleksjon for 2023
    Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP