Sonja Henie var en ener på skøytebanen, men sliter med å gjenskape magien på kinolerretet.
20.000 solgte billetter på tre dager i romjulen er ikke så høyt som ønsket, erkjenner produsent Synnøve Hørsdal i Maipo Film.
– Det er klart man skulle ønsket mer enn det vi har fått. Men det er bare tre dager på kino, så det er for tidlig å konkludere, sier Hørsdal.
For å sette tallene i perspektiv, samlet krigsfilmen «Den 12. mann», som også var en dyr film om et norsk ikon, nesten 110.000 publikummere over de samme tre dagene i fjor.
«Sonja» er en storsatsing med et budsjett på over 78 millioner kroner. 15 av millionene er offentlige kroner fra Norsk filminstitutt.
Budsjettsummen inkluderer ikke de store kostnadene forbundet med markedsføring av filmen.
Har ikke klart å fange ungdommen
Administrerende direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & kino omtaler billettsalget til «Sonja» som skuffende.
Filmen har fått til dels gode kritiker, deriblant en firer av NRKs anmelder Birger Vestmo. Men den har ikke klart å fange ungdommen, tror Petterson.
Produsent Synnøve Hørsdal i Maipo film (nr. 3 fra venstre) feirer her Cannes-priser til NRK-serien «Lykkeland». Besøkstallene til hennes nye storfilm er imidlertid ikke mye å juble over.
Foto: CANNESERIES– Det tar nok litt tid før det voksne publikummet er på plass for «Sonja», men den er avhengig av å appellere til ungdom også for å bli en stor suksess, sier Petterson.
Hørsdal tror vurderingen fra Petterson kan ha noe for seg.
– Det er klart at det store spørsmålet er hvordan Sonja har fungert nedover i alder. Det er nok det det beror på, men det vet vi heller ikke sikkert ennå, sier filmprodusenten.
Slått av vannmann og 54 år gammel Disney-helt
Det er superheltfilmen «Aquaman» som er romjulens store kinovinner så langt, med 60.000 solgte billetter.
På andreplass kommer Disneys oppfølger til 54 år gamle «Mary Poppins», «Mary Poppins vender tilbake».
– Ungdommen går tydeligvis på «Aquaman», som er julens klare vinner, bemerker Petterson.