NRK Meny
Normal

Eks-ansatte i Se og Hør: – Ja, vi overvåket

Flere tidligere ansatte i danske Se og Hør bekrefter nå at bladet skal ha betalt for opplysninger om kjendisers kredittkortbruk.

Lars Løkke Rasmussen, Iben Hjejle, prins Henrik

– BLE OVERVÅKET: Tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen (fra venstre), skuespiller Iben Hjejle og Danmarks prins Henrik er blant kjendisene som Se og Hør ifølge danske medier skal ha overvåket kredittkortaktiviteten til.

Foto: Fred Prouser/Don Emmert/Krister Sørbø / Reuters/Afp/NTB Scanpix

I går skrev den danske avisen BT at danske Se og Hør skal ha bestukket en IT-ekspert for å få tilgang til danske kjendisers kredittkortutskrifter.

Påstanden kom etter at BT hadde studert den nye romanen «Livet, det forbandede» av den tidligere Se og Hør-journalisten Ken B. Rasmussen.

I boka får en ansatt i PBS (dagens Nets) penger for å gi en journalist i et sladderblad detaljert informasjon om kjendisers pengebruk. Ifølge BT skjedde dette i virkeligheten.

Nå har BT snakket med enda en tidligere Se og Hør-journalist som bekrefter påstandene i boka.

– For Se og Hør var det en fantastisk kilde å ha. Den lettet arbeidet i betydelig grad, sier den tidligere journalisten.

Athena

– BLE OVERVÅKET: Danske Se og Hør skal ved å overvåke kredittkortaktiviteten til prins Henrik og prinsesse Marie ha funnet ut at bryllupsreisen deres gikk til Canada. Her paret med da nyfødte prinsesse Athena i januar 2012.

Foto: Navntoft, Keld / NTB scanpix

– Det overgikk fantasien

Vedkommende ønsker å være anonym av hensyn til sin framtid i bransjen, skriver BT videre.

– Det var imponerende, nærmest som om virkeligheten overgikk fantasien. Det er sånn du ikke tør håpe på at lar seg gjøre. Det var et fantastisk overvåkningsredskap, sier den tidligere journalisten til avisen.

I tillegg til BTs kilde, har radiokanalen Radio24syv snakket med to tidligere Se og Hør-ansatte om saken, skriver nyhetsbyrået Ritzau.

De bekrefter, uavhengig av hverandre, at bladet hadde en betalt kilde i PBS som fôret redaksjonen med kredittkortopplysninger. Kildene skal også ha navngitt Nets-medarbeideren.

BTs sjefredaktør Olav Skaaning Andersen sier til dansk TV2 at han har sett dokumentasjon på at det har blitt utlevert kredittkortopplysninger til Se og Hør.

– Vi har etterprøvd forskjellige ting som står i «Livet, det forbandede». Det vi skriver i avisen har vi sett dokumentert, sier han.

Har blitt en politisak

Nets erkjenner at det er snakk om en alvorlig sikkerhetsbrist hvis opplysningene stemmer.

– Vi har i hvert fall ikke vært utsatt for noe liknende før. Det kan jeg si med sikkerhet, sier Nets' kommunikasjonssjef Søren Winge til Ekstra Bladet.

Dansk TV2 meldte i går kveld at politiet i København nå på eget initiativ har iverksatt etterforskning av saken.

– Dette er en meget alvorlig sak hvis beskyldningene er korrekte. Det rette stedet å få undersøkt om noe straffbart har skjedd, er hos politiet. Jeg er derfor glad for at Københavns Vestegns Politi har tatt opp saken, sier Danmarks justisminister Karen Hækkerup til Ritzau.

Nets og Aller undersøker saken

Nets sier de vil gi politiet all nødvendig informasjon, men ønsker ikke å kommentere om scenariet som beskrives i boka i det hele tatt er mulig.

Dansk Se og Hør

DANMARKS STØRSTE UKEBLAD: Se og Hør i Danmark har blitt gitt ut under dagens navn siden 1953, og bladet selger 190.000 eksemplarer ukentlig.

Foto: Instagram.com/Seoghoerdk / Skjermdump

– Vi er i gang med en intern undersøkelse som ennå ikke er ferdig. Vi er nå i dialog med politiet og bistår med opplysninger, sier Søren Winge til Ekstra Bladet.

Aller, som utgir Se og Hør, har også hyret et eksternt revisjonsfirma for å komme til bunns i saken, skriver BT.

– Hvis noen medarbeidere har drevet med så alvorlige ting, ønsker vi som konsern å være ansvarlige. Det handler om å ta ansvar og ta avstand, sier Allers administrerende direktør Pål Thore Krosby til avisen.

Forfatter innrømmer hevnmotiv

Forfatteren av «Livet, det forbandede», Ken B. Rasmussen, fikk sparken i Se og Hør etter en omstrukturering.

Han innrømmer at hevn mot sin tidligere arbeidsgiver delvis er motivet for å skrive boka.

– Det er en klar del av saken. Det vil jeg ikke legge skjul på. Hvis noen rævkjører deg, får de som fortjent, sier han til dansk TV2.

Boka er skrevet som en roman der hovedpersonen jobber i det fiktive ukebladet Set og Hørt. Han blir satt til å dekke kronprinsparets bryllupsreise i Canada – med de kongeliges kredittkortutskrifter som god hjelp.

Romanen selges inn av forlaget som en blanding av fiksjon og virkelighet.

– Dette er jo News of the World om igjen, fortsetter Rasmussen, med henvisning til avlyttingsskandalen som endte med at den britiske avisen ble lagt ned.

Forfatteren sier han vil hjelpe politiet hvis de ber ham om å gi ytterligere opplysninger, men vil ikke gå i detalj på hva dette innebærer.

– Jeg vil gjøre min borgerplikt hvis politiet kontakter meg, sier Rasmussen til dansk TV2.

Redaktør: – Nå må vi rydde opp

Danske Se og Hørs sjefredaktør Niels Pinborg sier til dansk TV2 at han frykter for bladets framtid om opplysningene i boka viser seg å stemme.

– Nå må vi ha et kjempestort oppryddingsarbeid med tanke på vår kildebruk og vår troverdighet. Men vi har fortsatt til gode å se hva som er fiksjon og hva som kan dokumenteres i boka. Dét blir den virkelige oppgaven nå, sier han.

Ellen Arnstad, se og hør-redaktør

TAR AVSTAND FRA METODENE: – Norsk Se og Hør følger vanlige presseetiske prinsipper, sier sjefredaktør Ellen Arnstad.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRK

Sjefredaktør Ellen Arnstad i norske Se og Hør skriver i en e-post til NRK at hennes blad tar avstand fra arbeidsmetodene beskrevet i den danske boka.

Hun vil utover det ikke «kommentere hypotetiske problemstillinger før eventuelle fakta er på bordet».

– Dette er en sak som handler om dansk Se og Hør, et blad som har en helt annen profil enn norske Se og Hør. Se og Hør følger vanlige presseetiske prinsipper, og forholder seg til det etiske rammeverket på samme måte som andre norske medier. Se og Hør har forøvrig få fellelser i PFU de siste årene, skriver Arnstad.

LES OGSÅ:

En liknende sak dukket opp i Norge i 2007, da tidligere Se og Hør-journalist Håvard Melnæs i boka «En helt vanlig dag på jobben» beskrev bladets arbeidsmetoder. Da sendte NRK denne dokumentaren:

Norsk dokumentar.
Vi retter søkelyset mot metodebruk i norske medier. Hva skjer når vi betaler kildene våre og når mennesker i en dramatisk livssituasjon tilbys store pengebeløp for historiene sine?

NETT-TV: Se dokumentaren «Når kildene får betalt» om betalingsjournalistikk fra 2007.