Egil Monn-Iversen er død

Komponist og musiker Egil Monn-Iversen er død. – Med et positivt omdømme, så var han norsk underholdnings gudfar, sier Andreas Diesen.

Komponist og musiker Egil Monn-Iversen er død.

GUDFAR: Egil Monn-Iversen blir kalt norsk underholdnings gudfar.

Egil Monn-Iversen var en innflytelsesrik person innen musikk, tv, film og opera. Monn-Iversen gikk bort fredag, opplyser familien til NRK. Han ble 89 år gammel.

– Personlig vil jeg først og fremst huske ham som en flott bestefar. Han var nær og fin. Det var han som var kledde seg ut som julenisse i min barndoms jul, sier Magnus Monn-Iversen, barnebarn av Egil Monn-Iversen.

1954: Egil Monn Iversen, Wenche Foss, Per Aabel

STJERNER: Fra innspillingene av filmen «Portrettet» i 1954, med Per Aabel og Wenche Foss. Dette var Aabels regidebut. F.v. Egil Monn-Iversen, sammen med Wenche Foss og Per Aabel.

Foto: Aktuell / SCANPIX

Forfatter og NRK-profil Andreas Diesen sier at det er et enormt kunstnerlig tap for Norge at Monn-Iversen er gått bort.

– Han var en mann som kunne alt. Han hadde alt i blodet, sier Diesen.

Monn-Iversen var i løpet av karrieren ansvarlig for musikken og underholdningen i fjernsynet, han var ansvarlig for musikken på Det Norske Teatret, skrev flere musikaler og blir beskrevet av Diesen som en av Norges dyktigste musikalske arrangører.

Andreas Diesen

ET STORT TAP: Andreas Diesen sier at Egil Monn-Iversens bortgang er et stort tap for norsk underholdningsbransje.

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

– I mange år kunne man nesten si at han var norsk kulturliv. Med et positivt omdømme, så var han norsk underholdnings gudfar, sier Diesen.

– Jeg tror ikke Norge egentlig er klar over hvor heldige vi har vært, som har hatt en så stor komponist og oppfinnsom, kreativ herre som Egil Monn-Iversen. Teaterprodusenten Cameron Mackintosh sa en gang at hadde Egil vært i England eller USA, så hadde han vært en av de største, legger han til.

Lang karriere

Monn-Iversens karriere startet på 1940-tallet da han sammen med sin kunstneriske partner og Sølvi Wang, stiftet musikkgruppen The Monn Keys.

I løpet av karrieren var Monn-Iversen blant annet musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 tv- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.

Wenche Myhre, Liv Ullmann, Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band er bare noen av artistene Monn-Iversen arbeidet med.

Han hadde også teateroppsetninger i Danmark og i en periode også et eget teater i Sverige.

Egil Monn-Iversen

PIANIST: Egil Monn-Iversen fra en konsert i NRKs studio sammen med Thorleif Østerengs jazzensemble.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Barnebarnet Magnus Monn-Iversen, driver som sin bestefar i underholdningsbransjen, og beskriver bestefarens merittliste som «rå og utrolig inspirerende».

– Han skrev vanvittig fin musikk og produserte banebrytende filmer. Han hadde en vid og moderne forståelse av kulturbegrepet, og etablerte norsk underholdningsliv etter andre verdenskrig. Jeg er veldig stolt over å ha hans blod i årene, sier han.

Diesen beskriver Monn-Iversen som en lun og fin mann, med masse humor.

– Han var også tøff, men det måtte han være. Monn-Iversen så ansvarlig, og hadde så mange jern i ilden, at det av og til var umulig å skjønne hvordan han fikk det til. Et uttrykk han bestandig brukte var «så lenge du har 25 timer i døgnet, så får du med det meste», sier Diesen.

Her kan du se Egil Monn-Iversen snakke om musikken:

Medvirkende musikere: Kringkastingsorkesteret, Åse Kleveland og Øystein Wiik. Vi møter også
skuespillerne Kjersti Holmen og Sven Nordin.
Programleder: Eyvind Solås

Formet kulturpolitikken

Foruten det rent musikalske var Monn-Iversen en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk. Han var musikalsk ansvarlig i NRK, styreformann ved Den Norske Opera, arbeidet for kulturrådet og Arbeiderpartiets kulturutvalg, var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningsseremoniene ved OL på Lillehammer og musikalsk ansvarlig på Det Norske Teatret.

Monn-Iversen ble også utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og vant både Spellemannsprisen hederspris, Amandaprisens ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten.

Egil Monn Iversen, Leif Juster og Rolv Wesenlund

Egil Monn-Iversen (tv) og Rolv Wesenlund var vinnerne av stipendier fra Leif Justers revyfond i 1989. Skuespiller Leif Juster (i midten) delte ut.

Foto: Eystein Hanssen, Eystein Hanssen/NTB/Scanpix / SCANPIX

Kulturstrøm

  • Slutt på moms på e-bøker

    Regjeringen fjerner momsen på e-bøker og strømmetjenester fra 1. juli. Detter fører i følge kulturminister Trine Skei Grande til at norske e-bøker blir mer konkurransedyktige mot engelske e-bøker.

  • Netflix mister «The Office»

    Fram til 2013 ble serien vist på gamlemåten i beste sendetid på NBC. Så overtok Netflix rettighetene og har gjort «The Office»s 208 episoder til tidenes mest sette på strømmekanaler. Nå har NBC vunnet tilbake anbudet på serien og starter sin egen strømmekanal for serien i 2021. Rettighetene koster NBC 850 millioner kroner i året, skriver Los Angeles Times.

    The Office
    Foto: Danny Moloshok / Reuters
  • Glemte komponister fram i lyset

    Når Oslo Filharmonien feirer sitt 100-årsjubileum til høsten trekker de fram tre komponister som av ulike grunner har fått lite oppmerksomhet. Hanna Marie Hansen fordi hun var kvinne, Lili Boulanger fordi hun døde ung og Bjørn Fongaard (bildet) fordi han skrev musikk mange ikke likte, skriver Ballade.

    Bjørn Fongaard
    Foto: Mentz Schulerud jr./NRK