Egil Monn-Iversen er død

Komponist og musiker Egil Monn-Iversen er død. – Med et positivt omdømme, så var han norsk underholdnings gudfar, sier Andreas Diesen.

Komponist og musiker Egil Monn-Iversen er død.

GUDFAR: Egil Monn-Iversen blir kalt norsk underholdnings gudfar.

Egil Monn-Iversen var en innflytelsesrik person innen musikk, tv, film og opera. Monn-Iversen gikk bort fredag, opplyser familien til NRK. Han ble 89 år gammel.

– Personlig vil jeg først og fremst huske ham som en flott bestefar. Han var nær og fin. Det var han som var kledde seg ut som julenisse i min barndoms jul, sier Magnus Monn-Iversen, barnebarn av Egil Monn-Iversen.

1954: Egil Monn Iversen, Wenche Foss, Per Aabel

STJERNER: Fra innspillingene av filmen «Portrettet» i 1954, med Per Aabel og Wenche Foss. Dette var Aabels regidebut. F.v. Egil Monn-Iversen, sammen med Wenche Foss og Per Aabel.

Foto: Aktuell / SCANPIX

Forfatter og NRK-profil Andreas Diesen sier at det er et enormt kunstnerlig tap for Norge at Monn-Iversen er gått bort.

– Han var en mann som kunne alt. Han hadde alt i blodet, sier Diesen.

Monn-Iversen var i løpet av karrieren ansvarlig for musikken og underholdningen i fjernsynet, han var ansvarlig for musikken på Det Norske Teatret, skrev flere musikaler og blir beskrevet av Diesen som en av Norges dyktigste musikalske arrangører.

Andreas Diesen

ET STORT TAP: Andreas Diesen sier at Egil Monn-Iversens bortgang er et stort tap for norsk underholdningsbransje.

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

– I mange år kunne man nesten si at han var norsk kulturliv. Med et positivt omdømme, så var han norsk underholdnings gudfar, sier Diesen.

– Jeg tror ikke Norge egentlig er klar over hvor heldige vi har vært, som har hatt en så stor komponist og oppfinnsom, kreativ herre som Egil Monn-Iversen. Teaterprodusenten Cameron Mackintosh sa en gang at hadde Egil vært i England eller USA, så hadde han vært en av de største, legger han til.

Lang karriere

Monn-Iversens karriere startet på 1940-tallet da han sammen med sin kunstneriske partner og Sølvi Wang, stiftet musikkgruppen The Monn Keys.

I løpet av karrieren var Monn-Iversen blant annet musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 tv- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.

Wenche Myhre, Liv Ullmann, Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band er bare noen av artistene Monn-Iversen arbeidet med.

Han hadde også teateroppsetninger i Danmark og i en periode også et eget teater i Sverige.

Egil Monn-Iversen

PIANIST: Egil Monn-Iversen fra en konsert i NRKs studio sammen med Thorleif Østerengs jazzensemble.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Barnebarnet Magnus Monn-Iversen, driver som sin bestefar i underholdningsbransjen, og beskriver bestefarens merittliste som «rå og utrolig inspirerende».

– Han skrev vanvittig fin musikk og produserte banebrytende filmer. Han hadde en vid og moderne forståelse av kulturbegrepet, og etablerte norsk underholdningsliv etter andre verdenskrig. Jeg er veldig stolt over å ha hans blod i årene, sier han.

Diesen beskriver Monn-Iversen som en lun og fin mann, med masse humor.

– Han var også tøff, men det måtte han være. Monn-Iversen så ansvarlig, og hadde så mange jern i ilden, at det av og til var umulig å skjønne hvordan han fikk det til. Et uttrykk han bestandig brukte var «så lenge du har 25 timer i døgnet, så får du med det meste», sier Diesen.

Her kan du se Egil Monn-Iversen snakke om musikken:

Medvirkende musikere: Kringkastingsorkesteret, Åse Kleveland og Øystein Wiik. Vi møter også
skuespillerne Kjersti Holmen og Sven Nordin.
Programleder: Eyvind Solås

Formet kulturpolitikken

Foruten det rent musikalske var Monn-Iversen en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk. Han var musikalsk ansvarlig i NRK, styreformann ved Den Norske Opera, arbeidet for kulturrådet og Arbeiderpartiets kulturutvalg, var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningsseremoniene ved OL på Lillehammer og musikalsk ansvarlig på Det Norske Teatret.

Monn-Iversen ble også utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og vant både Spellemannsprisen hederspris, Amandaprisens ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten.

Egil Monn Iversen, Leif Juster og Rolv Wesenlund

Egil Monn-Iversen (tv) og Rolv Wesenlund var vinnerne av stipendier fra Leif Justers revyfond i 1989. Skuespiller Leif Juster (i midten) delte ut.

Foto: Eystein Hanssen, Eystein Hanssen/NTB/Scanpix / SCANPIX

Kulturstrøm

  • Helaften med Peer Gynt

    På NRK 2 i kveld kan du følge Henrik Ibsens Peer Gynt. Det blir en helaften med dokumentar, teater og etterprat med hovedrolleinnhaver Toralv Maurstad. Fra Det norske teatrets oppsetning i 2018.

  • 180.000 bier i Notre-Dame overlevde

    Katedralens bikuber var antatt å ha brent opp i storbrannen. Men birøkteren kunne langfredag meddele at biene har klart seg. – Jeg er så lettet, sier Nicolas Geant. Han har tatt seg av biene siden 2013, da kubene ble montert på taket til katedralen for å bidra til å øke antall bier i Paris. (NTB)

    Bikubene i Notre Dame
  • Tankekors om elegante vindmøller

    – Ut av tidsånden tegner konturen av klimaprofitøren seg. Et løpsk udyr som har næret seg på klimakrisen, skriver arkitekt Knut Folstad på Ytring. Han synes vindmøller som arkitektur er elegante, men stiller spørsmålstegn ved den sprikende verdidebatten rundt konsesjonene.