Egil Monn-Iversen var en innflytelsesrik person innen musikk, tv, film og opera. Monn-Iversen gikk bort fredag, opplyser familien til NRK. Han ble 89 år gammel.
– Personlig vil jeg først og fremst huske ham som en flott bestefar. Han var nær og fin. Det var han som var kledde seg ut som julenisse i min barndoms jul, sier Magnus Monn-Iversen, barnebarn av Egil Monn-Iversen.
Forfatter og NRK-profil Andreas Diesen sier at det er et enormt kunstnerlig tap for Norge at Monn-Iversen er gått bort.
– Han var en mann som kunne alt. Han hadde alt i blodet, sier Diesen.
Monn-Iversen var i løpet av karrieren ansvarlig for musikken og underholdningen i fjernsynet, han var ansvarlig for musikken på Det Norske Teatret, skrev flere musikaler og blir beskrevet av Diesen som en av Norges dyktigste musikalske arrangører.
– I mange år kunne man nesten si at han var norsk kulturliv. Med et positivt omdømme, så var han norsk underholdnings gudfar, sier Diesen.
– Jeg tror ikke Norge egentlig er klar over hvor heldige vi har vært, som har hatt en så stor komponist og oppfinnsom, kreativ herre som Egil Monn-Iversen. Teaterprodusenten Cameron Mackintosh sa en gang at hadde Egil vært i England eller USA, så hadde han vært en av de største, legger han til.
Lang karriere
Monn-Iversens karriere startet på 1940-tallet da han sammen med sin kunstneriske partner og Sølvi Wang, stiftet musikkgruppen The Monn Keys.
I løpet av karrieren var Monn-Iversen blant annet musikalsk ansvarlig for over 50 musikaloppsetninger i inn- og utland, hvorav 15 var originale verk av Monn-Iversen selv. Han skrev musikken til rundt 100 tv- og filmproduksjoner, og var selv filmprodusent på 25 av dem. Han komponerte og arrangerte mange hundre plateutgivelser.
Wenche Myhre, Liv Ullmann, Sissel Kyrkjebø og Bare Egil Band er bare noen av artistene Monn-Iversen arbeidet med.
Han hadde også teateroppsetninger i Danmark og i en periode også et eget teater i Sverige.
Barnebarnet Magnus Monn-Iversen, driver som sin bestefar i underholdningsbransjen, og beskriver bestefarens merittliste som «rå og utrolig inspirerende».
– Han skrev vanvittig fin musikk og produserte banebrytende filmer. Han hadde en vid og moderne forståelse av kulturbegrepet, og etablerte norsk underholdningsliv etter andre verdenskrig. Jeg er veldig stolt over å ha hans blod i årene, sier han.
Diesen beskriver Monn-Iversen som en lun og fin mann, med masse humor.
– Han var også tøff, men det måtte han være. Monn-Iversen så ansvarlig, og hadde så mange jern i ilden, at det av og til var umulig å skjønne hvordan han fikk det til. Et uttrykk han bestandig brukte var «så lenge du har 25 timer i døgnet, så får du med det meste», sier Diesen.
Her kan du se Egil Monn-Iversen snakke om musikken:
Formet kulturpolitikken
Foruten det rent musikalske var Monn-Iversen en sentral aktør i utformingen av moderne norsk kulturpolitikk. Han var musikalsk ansvarlig i NRK, styreformann ved Den Norske Opera, arbeidet for kulturrådet og Arbeiderpartiets kulturutvalg, var musikalsk ansvarlig ved åpning- og avslutningsseremoniene ved OL på Lillehammer og musikalsk ansvarlig på Det Norske Teatret.
Monn-Iversen ble også utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, og vant både Spellemannsprisen hederspris, Amandaprisens ærespris, Edvardprisens ærespris og Aamodtstatuetten.