Han lar Mor Åse i Peer Gynt dø til valsemusikk. Han lar djevler og engler hvisle rundt Brand. Han setter toner til den skjøre sårbarheten i Vildanden. Han har gjort Terje Vigen nærmest til en musikal. Han tonedikter rett inn i den skremmende seksuelle oppvåkningen i Garborgs Haugtussa.
Åsmund Feidje mottar prisen på Nationaltheaterets hovedscene av TONOs Jens Magnus. (Foto: Carl Henrik Grøndahl).
Og for den råsterke musikken til den dypt eksistensielle undringen i Jobs bok fikk Åsmund Feidje Edvard-prisen for første gang i 1999.
Nå får han den altså for andre gang for musikken til Radioteatrets kritikerroste produksjon av Ibsens uhorvelig digre verk Keiser og galileer. Ikke rart han stortrives med å jobbe i Radioteatret.
-Her tar man fortsatt faget på alvor, sier han, - her er det ufordringer!
Han er uten tvil en av dem som kjenner selve sjangeren lyddramaet best. Det merkes når han også utfolder seg som regissør. Han står bak den meget populære «Skatten på sjørøverøya», som nå er tilgjengelig på CD. Og i høst har han P1-premiere på Toril Brekkes krim Nocturne for Ellen. Det er slett ikke utenkelig at det blir flere priser på Åsmund Feidje.
Fortjent heder og ære
Prisen ble i går utdelt på erverdig vis på Nationaltheateret i forbindelse med Ibsen-festivalen. Etter forestillingen på hovedscenen, entret teatrets kapellmester, Per Christian Revholt, scenen og offentliggjorde juryens beslutning.
Åsmund Feidje tok begeistret mot prisen, og gjorde det klart at selv om musikken er hans verk, er produksjonen av «Keiser og galileer» et gruppearbeide.
Ved siden av heder og ære, fikk Åsmund Feidje også en sjekk på 40 000 kroner. Prisen utdeles hvert år av TONO, og denne Feidjes pris betyr seier i kategorien «Musikk til annen kunstart»
Vålerengaklanen - en del av lydbildet i «Keiser og galileer».
Begeistret jury
Juryen tok i går lovordene i sin munn når det kom til begrunnelsen for Feidjes pris:
- «Keiser og galileer» er resultatet av et tett og mangeårig samarbeid mellom dramaturgen Carl Henrik Grøndahl, instruktøren Steinar Berthelsen, lyddesigneren Arne Barca og komponisten Åsmund Feidje. De har utviklet et nivå for radioteaterproduksjon som gjør det til et selvstendig kunstnerisk uttrykk, frittstående fra alle andre, samtidig som det ivaretar tradisjonell historiefortelling.
Stolt prisvinner, Åsmund Feidje (Foto: Carl Henrik Grøndahl, NRK)
Resultatet er i dette tilfellet bemerkelsesverdig. ”Keiser og Galileer” er en svært stor produksjon, men spenning og intensitet holdes oppe over lange strekk av gangen. Musikken bidrar vesentlig til dette ved at den både støtter historien, og er en motspiller til den. Den har et særpreg, selv om den er mangfoldig og antar mange former. Av og til som en del av kontentum, av og til som rene orkesterpartier og av og til som klangbunn for replikker. Dermed blir replikkene nærmest endel av det musikalske uttrykket og veves inn i det på en besnærende måte. Resultatet blir dramatikk eller musikkdramatikk av høyeste klasse.