Hopp til innhold

Klarer du å tyde hva som står her?

– Jeg måtte bruke litt tid for å finne ut av hva som står der. Både fordi den er uskarp og fordi bokstavene stod litt hulter til bulter, sier Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Den nye logoen til HelseNorge

Her er den nye logoen til Helsenorge sin app.

Det nye designet til Helsenorge-appen er turkis med hvite bokstaver. Helsenorge er stavet med små og store bokstaver som former en firkant, men ordene går på kryss og tvers.

Nå tror Dysleksi Norge at denne logoen til Helsenorge vil være for vanskelig for folk å lese.

– Jeg forventer faktisk at fra det offentlige så må det være universelt utformet. Og det synes jeg ikke denne appen er.

Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge tror at folk med lese- og skrivevansker, synsvansker og dysleksi vil synes det er vanskelig å lese det som står.

Asne Midtbø Aas, pedagog i Dysleksi norge.

– Jeg er ikke dyslektiker selv, men syntes også at den er rotete, sier Åsne Midtbø Aas i Dysleksi Norge.

Foto: Dysleksi norge

Selv måtte hun bruke litt tid for å finne ut av hva som står på appen.

– Både fordi den er uskarp og fordi bokstavene stod litt hulter til bulter.

– En logo bør være veldig tydelig og klar.

Tror det står «HelnosNorge»

I parken viste NRK forbipasserende den nye logoen. Designet til Helsenorge-appen ble oppdatert rett før sommeren, i tråd med nettsiden hvor de bruker de samme fontene og fargene.

Arild Bossun som også var i parken forteller at han har dysleksi.

– Jeg synes bokstavtypene er forvirrende når noen er små og andre er store, slik de er satt sammen her. Jeg måtte tenke meg om to ganger for å skjønne det, sier han.

5 på Gata, portrett av Arild Bossun i parken.

Arild Bossun i parken.

Foto: Emily Louisa Millan Eide / NRK

Vant brukervennlighetspris i 2016 – denne slår ikke an

I 2016 fikk Helsenorge en brukervennlighetspris for nettsiden sin som ble omtalt som «tilgjengelig for alle – inkludert mennesker med funksjonsnedsettelser og andre utfordringer», men det nye designet slår altså ikke helt an.

– Vi har lagt til grunn at den skal ligge så tett opp til den grafiske profilen vår i stort. Vi har prøvd å tenke at den skal være gjenkjennelig og som en del av merkevaren vår, men vi er klar over at den er vanskelig å lese.

Jacqueline Paulsen er avdelingsdirektør for innbyggertjenester i helsenett, og ansvarlig for Helsenorge. Hun påpeker at app-ikonet aldri vil stå alene, og sier det har vært avgjørende for designet.

Den nye logoen til HelseNorge

Den nye logoen til Helsenorge.

– App-ikonet må ikke nødvendigvis være fullt lesbart, da ikonet aldri vil stå alene, men sammen med navnetrekket vårt.

– Det er en absolutt forutsetning for det valget vi har gjort, understreker hun.

Helse-Norge skal ha et klart og tydelig språk, som er tilgjengelig for alle, forklarer Paulsen, Og sier de nå skal ta kontakt med Dysleksi Norge for innspill etter ferien.

– Det er første gang vi får tilbakemelding på det her, så da tenker jeg at vi må ta det alvorlig. Så må vi vurdere om den skal endres eventuelt.

Mari Røysamb som vi også møter i parken er enig med flere av de andre, men mener logoen ikke er umulig å forstå.

– Først så synes jeg det så ut som det stod Helsenorge, men så så jeg at ikke gjorde det. Det står «HelnosNorge». Den er litt uoversiktlig, men man klarer å lese det.

– Man skjønner hva som skal stå der hvert fall, sier hun.

5 på Gata, portrett av Mari Røysamb i parken.

Mari Røysamb i parken.

Foto: Emily Louisa Millan Eide / NRK

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)