Hopp til innhold

Dyrker gammeldagse kjønnsroller

Likestillingsombudet kritiserer flere av barne-tv-kanalene for å sette gutter og jenter i stereotype båser.

Barn og TV
Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Likestillingsombudet mener barn utsettes for et bombardement av stereotypiske kjønnsrollemodeller på TV. NRK Super må kjenne sitt ansvar og får en kjempeutfordring med å ikke gå i fella.

Advarer mot fremstillingene

- Kvinner eller unge jenter blir fremstilt som passive, mens guttene er aktive. Vi ser at det fortsatt er veldig tradisjonelle kjønnsroller som barn får servert gjennom barne-tv i dag, og særlig da fra reklamekanalene, sier Bjørg Undstad i likestillingsombudet.

Likestillingsombudet advarer mot de snevre og stereotype rollene som TV-kanalene setter gutter og jenter i. Barne-tv, fra Disney-channel til Fox Kids formidler kjønnsroller sterkere enn før. Undstad mener situasjonen er forverret, og at dette truer likestillingen.

- Det gir et inntrykk av hvordan man skal være når man er gutt eller hvordan man skal være når man er jente. Det gir holdninger både til oss selv og til andre. Vi kunne håpe på en positiv utvikling, men det er mye som tyder på at vi går i feil retning, at det blir mer tradisjonelle kjønnsroller, sier hun.

Irritert over tendensen

Den islandskproduserte serien, Lazytown, som vises på TV 2 er eksempel hvor gutten er superhelten mens jenta i rosa er liten og søt. Så irritert over tendensen til å rendyrke kjønnsroller ble mor og samfunnsviter, Monica Five Aarset, at hun skrev blogg om det.

- Postmann Pat, Byggmester Bob, Mekke Mikkel og Dyrlege Due var alle om menn som gjorde noe. Hvis det var om damer så har man for eksempel i Byggmester Bob en sekretær, Wenche, som fikk være med av og til, eller så stod hun og fniste på sidelinjen, sier Aarset.

NRK har et ansvar

- Skole og lærere har selvfølgelig et ansvar, og vi som foreldre har et ansvar, men også tv-kanalene selv har et samfunnsansvar og må ta det ansvaret – og da selvfølgelig NRK, sier Bjørg Undstad i likestillingsombudet.

Ansvarlig for NRK Supers småbarnsprogrammer, Ingrid Hafstad, sier kanalen også sier nei til programmer med feil "farge".

- Det er viktig at vi er en motvekt. Jeg tror det er kjempeviktig at vi viser at det ikke er bestemte roller jenter og gutter skal gå inn i, sier Hafstad.

Hafstad tror ikke det vil bli aktuelt for NRK Super å sende "Lazytown".

- Jeg tror ikke vi vil sende denne serien med denne He-man-figuren som er helt blå, og den søte lille jenta som er helt rosa. Vi er mer lilla i vår programproduksjon enn rosa og blå, sier hun.

Blir ikke enkelt

NRK super vil skape en motvekt til de stereotype gutt-jente rollene, men lett blir det ikke.

- Fordi jenter vil gjerne leke prinsesser, og det må de få lov til, men vi vil gjerne si at det er viktig at de også har fokus på andre ting, sier Hafstad i NRK Super.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.