Foto/Copyright: Andreas Frøland.
Du har jo fått en del oppmerksomhet ikke bare i norske medier, men også i svenske. Liker du denne siden av "jobben"?
- Det er en dyd av nødvendighet, noe som må til for å få musikken og navnet ut til folk.
Les: Dylan Mondegreen er urørtfinalistLes også: Dylan Mondegreen i Ukas UrørtintervjuLast ned: Wishing WellMer om: Dylan Mondegreen
Om medieoppmerksomhet
- Selv om jeg for så vidt er ganske privat som person er det relativt uproblematisk å bli intervjuet eller få omtale i aviser, radio eller tv.
Hadde jeg vært yngre og ikke så bevisst i mitt musikalske veivalg, kunne jeg sikkert lettere latt meg styre av av hva anmeldere måtte ha av innvendinger, og lettere blitt blendet av positiv oppmerksomhet.
Artistintervjuer er som regel lite skumle, og journalistene har sjelden behov for å sette artistene på plass. Usaklig kritikk kan man selvfølgelig føle for å imøtegå, men det er bare å bite det i seg.
Kan du beskrive veien fra albumet som idé til realitet?
- Arbeidet med albumet startet for litt under to år siden, og ble vel egentlig initiert av at jeg endelig bestemte meg for å synge mine egne låter selv, ikke la andre synge dem.
- Jeg startet med å lage demoer i hjemmestudioet mitt. Børstet støvet av noen eldre låter, og skrev enda flere nye.
Jeg har hele tiden jobbet med albumet som en helhet, det har ikke være sånn at jeg nødvendigvis har endt opp med de ti sangene jeg liker best, men de er også plukket ut for kle hverandre.
Den første og største utfordringen var vel egentlig å finne ut hvordan prosjektet skulle finansieres.
Det løste seg ganske raskt, ved at jeg fikk benytte et veldig bra studio til en vennskapelig pris. Så veien fra demo til ferdig plate var ganske kort.
Hva ligger bak artistnavnet Dylan Mondegreen?
- Mondegreen er uttrykk som brukes på mishørte tekstlinjer - når du tror en artist synger noe annet enn han eller hun egentlig gjør.
Hvis du søker litt på nettet, finner du en haug med sider viet Bob Dylan mondegreens. Det sier vel noe om at kjærligheten til en melodi eller tekst ofte ikke trenger å ha noen rasjonell forklaring.
Nå hjertet
Det handler litt om at god popmusikk ikke trenger å gå veien om hodet for å nå hjertet. Og det er en slags huskelapp til meg selv, om at det ikke er hensiktsmessig å bli for smart når jeg lager poplåter.
Dylan Mondegreen er et bandnavn og ikke ment å brukes som et personnavn om meg. Jeg er ikke Dylan, ei heller Mr. Mondegreen.
Det tøyer rammene rundt det tradisjonelle band- eller artistnavnet. Kanskje ikke så lett for alle å forstå, siden det eneste faste bandmedlemmet er meg.
Men jeg liker at det er litt annerledes, jeg liker at det skaper misforståelser og at det kan gjøre folk nysgjerrig.
Det er flott at noen synes det er briljant og andre synes det er dølt.
Hvilke kvaliteter tror du har gjort "Wishing Well" til en radiohit?
- Den har et karakteristisk tema med en lyd som folk kjenner igjen – en blanding av piano, mandolin og glockenspiel.
- Den har en enkel tekst, men med noen små bilder og kontraster som forhåpentligvis de fleste vil oppdage etter hvert.
Kontrasten mellom et fengende refreng med masse instrumenter og et mer luftig, åpent temaparti med en karakteristisk lyd, tror jeg tilfører låta en friskhet av den typen som vedvarer, selv når du har hørt låta noen dusin ganger.
Hvilke mål har du som artist?
- Mitt første mål var å få ut dette debutalbumet, som jeg har hatt i meg veldig lenge.
Samtidig har jeg i prosessen med dette albumet sett at jeg er i kontinuerlig utvikling som låtskriver. Så lenge jeg føler det dukker opp nye låter som er bedre enn de jeg har skrevet tidligere, tenker jeg å fortsette å gi ut
plater.
Hva håper du å oppnå med dette albumet?
- Jeg håper at folk vil få med seg at det er ute i butikkene, at de vil lytte til det, og bli like fornøyd med det som jeg er.
Nå har jeg også begynt å spille konserter sammen med mitt liveband, så jeg håper å få vist frem musikken min på den måten også.
Jeg tror og håper at albumet vil få et langt liv, men jeg satser også på at det ikke skal gå lenge til neste album er klart.
Hva ser du på som den mest effektive måten å nå ut til publikum?
- For min type musikk er nok radiospilling det beste utgangspunktet. Siden jeg spiller popmusikk, er det fint å ha én eller to låter folk kan gjenkjenne når jeg spiller live.
Utstrakt konsertvirksomhet i forkant av albuminnspilling kan nok være mer effektivt for rockeband. Nå har vi laget en veldig fin video til min nye single "Girl In Grass", samtidig som låten er blitt B-listet på P3.
Sammen med fine anmeldelser, noen intervjuer her og der, MySpace-aktivitet og konsertvirksomhet, håper jeg folk vil få øyne og ører opp for albumet.
Det beste er selvfølgelig at man har aktivitet i alle kanaler. Det ene forsterker det andre og gjør det lettere å få innpass på nye arenaer.
Hvordan påvirker platen din økonomiske hverdag?
- Foreløpig er det kun utgifter, så jeg har fulltidsjobb ved siden av. Jeg bruker alt av ferier og fritid til innspilling, låtskriving og øving.
Det vil komme inn litt inntekter i form av Tono-penger og diverse, men med et såpass ambisiøst innspillingsprosjekt, skal jeg selge godt før jeg tjener noe særlig på platesalget.
Og det jeg tjener vil uansett i sin helhet gå til å finansiere neste album.
Om du kunne gi kun et råd til et ferskt band som ønsker å oppnå suksess, hva ville det være?
- Lag den musikken du selv vil høre.
Foto/Copyright: Gaute Gjøl Dahl.