Norwegian Wood-general Jørgen Roll liker ikke å konkurere med Moldejazz. Foto: Berit Roald / Scanpix.
- Dette er en litt dum måte å diskutere det på. Ingen festivaler er så dumme at de gir hundretusen mer for Dum Dum Boys enn det andre festivaler gjør, tror Revheim.
Scizofreni
Molde Jazzfestival får 2,348 millioner kroner i statstøtte hvert år. Det er mer enn hva Øya Festivalen, Norwegian Wood og Quart Festivalen får til sammen.
Samtidig booker Moldejazz band som Dum Dum Boys, Madrugada, Kaizers Orchestra og Bertine Zetlitz - artister man forbinder mer med rock enn med jazz. I dagens VG går Norwegian Wood-general, Jørgen Roll, hardt ut og mener Moldejazz bruker statstøtte til å overby rockefestivaler i deres marked.
- Moldejazz er jo en av Norges fineste rockefestivaler, ironiserer Roll.
Også medias ansvar
Revheim tror det er på tide å få debatten på rett kjøl.
- Det jeg føler har skjedd her er at rockedelen av moldeprogrammet er det media velger å fokusere på. Du har ti spisse konserter som ikke har blitt nevnt et eneste sted i media. Når Dum Dum og Kaizers spiller får de halvannen side i Dagbladet, mens en konsert med Michael Brecker og Urban Connection får en notis og en sekser av Terje Mosnes uten bilde.
Dum Dum Boys var en av hovedattraksjonene under årets Moldejazz. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Revheim synes det er mer på sin plass å diskutere fordelingsnøklene av statstøtte til norske festivaler.
- Jeg skjønner at folk reagerer på de store forskjellene i statstøtten til de forskjellige festivalene.
Molde Internasjonale Jazzfestival er nemlig en av fire norske festivaler som regnes som såkalte knutepunktinstitusjoner. De tre andre er Olavsfestdagene i Trondheim, Festspillene i Bergen og Festspillene i Nord-Norge.
Kan løpe større risiko
Disse festivalene får statstøtte rett fra statsbudsjettet hvert år. Andre festivaler må søke støtte gjennom Norsk Kulturråd. Revheim mener diskusjonen bør handle om hvorvidt vi skal ha knutepunktfestivaler eller ikke, og ikke om Moldejazz bør booke band som ikke spiller jazz.
- Knutepunktsinstitusjonene er sikret en framtid. Det er ikke de andre festivalene. I prinsippet kan vår festival (les: Kongsberg Jazzfestival) få kuttet sin støtte til neste år. Det skjer ikke, men det kan skje fordi vi må søke om støtte fra Norsk Kulturråd hvert år. Knutepunktsinstitusjonene slipper det. Det betyr at forutsigbarhetsgraden og evnen til å tenke langsiktig er større for dem. De kan også ta større risker og de kan investere i sin egen framtid. Det er et tankekors og den ordningen kan diskuteres.
Revheim synes det er urettferdig at Michael Brecker og Urban Connection bare fikk en notis uten bilde av Dagbladet. Foto: Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Populærmusikk selger
Revheim mener også at rockefestivalene syter en smule.
- Jeg kan være enig i at rock og pop-festivalene bør opp på et høyere nivå, men samtidig er det verdt å nevne at for eksempel Øya Festivalen gikk med 1,7 millioner i overskudd i fjor, og det er ingen festivaler som driver med annet enn populærmusikk som gjør det. Statstøtten skal jo være der for å ta vare på mangfoldet. Rockefestivalene opererer i et marked de kan tjene penger i. Det gjør ikke vi.