20 % av alle som kjøper bolig, ender opp i en diskusjon med selger eller eierskifteforsikringsselskap. De fleste krangler gjelder fukt- og råteproblemer.
- Selv om boligprisene har hatt en fallende tendens fra i sommer, så er det ingen grunn til å tro boligkranglene skal forsvinne, sier forbrukeradvokat Ola Fæhn.
Vinner fram
Det selges ca 100.000 boliger i Norge hvert år. Halvparten av selgerne tegner eierskifteforsikring.
En nylig undersøkelse av 345 boligkjøpstvister for norske domstoler viser at 63 % av kjøperne som går til rettssak mot selger eller eierskifteselskap vinner fram i retten helt eller delvis.
60-70 % av sakene gjelder fukt- og råteproblemer. En rettssak er alltid kostbart og innebærer stor risiko, så det kan være lurt å bruke litt ressurser på forhandlinger og undersøkelser først.
De vanligste boligtvistene for domstolene gjelder:
- Baderom 38 saker
- Areal 32 saker
- Drenering 31 saker
- Råte/sopp/skadedyr 31 saker
- Naboer/rettsmangler 31 saker
- Fukt/lekkasje 29 saker
Huskeliste
Dette er en huskelisten om hvordan man bør gå fram når vannet lekker fra badet, dagen etter at man har overtatt sin nye boligdrøm:
- Skriftlig klagebrev med en gang til alle som kan tenkes å bli ansvarlig
- Ikke reparer før det er sendt reklamasjon, og selger har fått mulighet til å ordne opp
- Gi svarfrist og ta bilder, hvis det haster å reparere.
- Ikke bestill takst, før man har fått svar fra selger/eierskifteselskap
- Ikke gi deg med en gang, hvis du får avvisning
- Blir det behov for advokathjelp, så dekker hjemforsikringen hoveddelen av dine kostnader og kostnader til skadetakst.
Av: Ola Fæhn. Tilrettelagt for nett: Birte Njøsen Horne
(kilde: www.nef.no)