Er du blitt fristet til å pynte opp hjemme? Har du kjøpt ny seng eller sofa, eller tatt skrittet helt ut og skiftet kjøkkeninnredningen til 200.000 kr?
Bruker mye penger
Nordmenn bruker 14 milliarder kroner årlig på møbler og interiør. I løpet av de siste 10 årene, er dette en økning på hele 90 %.
Forbrukerrådet mottok i fjor 2300 muntlige henvendelser om møbler og interiør.
Juksemarkedsføring
Forbrukerombudet sjekket bransjens markedsføringspraksis en tid tilbake. Resultatet var nedslående. Ingen klarte å dokumentere at før-prisene de oppga i sine brosjyrer, var reelle priser møblene ble solgt for seks uker før kampanjen.
Dette er i strid med markedsføringsloven.
Stol derfor ikke på før-priser i brosjyrer, sjekk heller på nettet om du finner en billigere forhandler, sier Forbrukeradvokat Ola Fæhn.
Hva må et møbel tåle?
Et møbel må tåle vanlig bruk. En sofa må for eksempel tåle å bli løftet i armlenene, uten at sømmene og trekket revner. Hvis ikke kan kunden heve kjøpet.
Man må også følge vedlikeholdsanvisningen til møbelet. Står det at baderomsmøbelet må settes inn med olje en gang i året, så må dette følges, hvis du skal få gehør for at det ikke tålte fukten bra nok.
Kan man avbestille?
Du kan avbestille et kjøkken, selv om det er spesialtilpasset, men forhandleren kan da kreve at du erstatter det tapet han blir påført.
Han kan også få dekket tapt fortjeneste, men forhandleren må forsøke å begrense ditt tap ved for eksempel å stanse videre produksjon og videreselge de delene han kan.
Forsinkelser
Mange har kanskje opplevd å vente på at skapdør som ikke kom eller en skrue som manglet i pakken. Ved forsinkelser kan du kreve erstatning for merutgifter.
Dette kan for eksempel være telefoner og kjøreturer til butikken, håndverkere som må vente og leie av kjøkkenutstyr i ventetiden.
Få tilbake pengene
Har forsinkelsen vært langvarig, eller leveringen ikke skjer etter at du har gitt en frist på for eksempel 14 dager, så kan du kreve pengene igjen.
Er det en mangel med møbelet, som ikke helt ubetydelig, så kan du også kreve pengene igjen.
Har du hatt en sofa i bruk i for eksempel tre år, før stoffet slites ned, må du tåle et fradrag for bruken.
Høyesterett har i et slikt tilfelle sagt at en sofa til 15.000 kr normalt skal holde 10 år, slik at det må tåles et fradrag på 1.500 kr i året.
Klag med en gang
Det er fem års reklamasjonsrett på møbler, men klag med en gang du oppdager et problem.
Klager på møbler går til Forbrukerrådet, og kan så behandles av Forbrukertvistutvalget.
Her er fristene du må passe på:
Klag innen rimelig tid
- 2. månder: Ved forbrukerkjøpe er dette alltid rimelig tid
- 3-6 månder: Kan være rimelig tid.
- 6. månder: Problemer i denne tiden, vil ofte føre til at selger får ansvar og bevisbyrden.
- 2 år: Absolutt klagefrist for noe billig interiør, som for eksempel en pyntegjenstand
- 5 år: Absolutt frist for de fleste møbler. Varer ment å vare vesentlig lengre enn to år.
- Senere: Kun hvis garanti (for eksempel 10 års kjøkkengaranti) eller hvis selger er grovt uaktsomt. Kjøkkenbenken som vrir seg etter syv år er foreldet.
Skrevet av Ola Fæhn. Tilrettelagt for nett av Birte Njøsen Horne