NRK Meny
Normal

Dristige pionerer

Konservator Karl Kleve ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø og reporter Sjur Sætre forteller oss glimt fra norsk luftfartshistorie.

SAS Caravelle på Fornebu i 1963

SAS Caravelle på Fornebu i 1963

Foto: NTB / Scanpix

Episode 1

I 1909 dannet 10 herrer Norsk Luftseiladsforening. Formålet var som det het; å "virke for luftseiladsens utvikling i videnskapens, forsvarets, teknikkens og sportens tjeneste". De var alle militære og i spissen for det hele stod løytnant Einar Sem Jacobsen fra Oslo.

- Dette er en meget sentral mann i norsk luftfartshistorie, sier konservator Karl Kleve ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Einar Sem Jacobsen skaffet oss vår første flyplass og sørget for at hæren fikk et eget flyvåpen.

Hør første episode her: Luftfartshistorie del 1: Einar Sem Jacobsen

Konservator Karl Kleve

Konservator Karl Kleve ved Norsk Luftfartsmuseum

Foto: Sjur Sætre / NRK

Episode 2

Den 7. Juni 1912 er en stor dag for alle flyentusiaster i Norge. Dette var nemlig første gangen en norsk pilot fløy med eget fly i norsk luftrom. Med halve Østlandet som tilskuere fører løytnant Hans Fleiscer Dons flyet Start fra Horten til Fredrikstad.

-Hele poenget med denne flyvningen var å slå svenskene forteller konservator Karl Kleve ved Norsk Luftfartssenter. Etter planen skulle nemlig en svensk pilot holde flyshow måneden etter, og det ville Løytnant Dons og hans kamerater for enhver pris unngå.

Hør andre episode her: Luftfartshistorie del 2: Løytnant Dons

Episode 3

Den 30 juli 1914 fløy nordmannen Trygve Gran som førstemann i verden over Nordsjøen med fly. Turen fra Skotland til Revtangen på Jæren vekket oppsikt over hele verden.

Trygve Gran er en spennende figur i norsk historie og har ikke fått den plassen han burde ha i norsk luftfartshistorie, sier konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø.

Hør tredje episode her: Luftfartshistorie del 3:Trygve Gran

Episode 4

I mellomkrigstiden prøvde sterke krefter i Norge å gjøre landet til en ishavsstormakt. De mente vi burde ha kolonier vi også, og ved hjelp av fly skulle vi legge de hvite flekker på kartet under oss.

Ishavsimperialisme kaller han det, konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø, og forteller at ideen var at kartlegging fra fly skulle gi oss hevd på områdene vi kartla.

Hør fjerde episode her: Luftfartshistorie del 4: Ishavsimperialisme

Episode 5

Hjalmar Riiser Larsen var så sentral i norsk luftfart at han nærmest kunne ha møter med seg selv. Det sier konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø. Hjalmar Riiser Larsen var i utgangspunktet sjøoffiser, men ble en av våre mest kjente piloter. Merittlista er lang.

Han fløy for Roald Amundsen, han ble sjef for Det norske luftselskap, han var øverste sjef for norsk flyvåpen under 2 verdenskrig og mye mer.

Hør femte episode her: Luftfartshistorie del 5: Hjalmar Riiser Larsen

Episode 6

Hun kunne valgt å bli kontordame i farens firma i Narvik, men ble i stedet flypioner med eget flyselskap. Gidsken Jacobsen sprengte grenser og tok flysertifikat som 20 åring i 1928 og ble første kvinne i Norge med eget fly.

De tøffe gutta i flymiljøene hånet henne og hun ble latterliggjort i avisene, men det brød hun seg ikke noe om.

Hør sjette episode her: Luftfartshistorie del 6: Gidsken Jacobsen

Episode 7

Om morgenen tirsdag den 16. juni 1936 styrtet passasjerflyet Havørn i fjellet Lihesten ved Sognefjorden på vei fra Bergen til Tromsø. Alle de sju om bord i Junkerflyet omkom i ulykken.

Dette var Norges første store flyulykke og gjorde at folk fikk opp øynene for at det var farlig å fly.

Hør syvende episode her: Luftfartshistorie del 7: Havørnulykken

Vrakrester fra Havørnulykken

Brennende vrakrester var alt som møtte redningsmannskapet etter Havørnulykken.

Foto: Arkivfoto: NTB / Scanpix / SCANPIX

Episode 8

Da de tyske soldatene tok Norge den 9. april 1940 kom de med fly. Over 1000 tyske fly kom inn fra alle kanter til en rekke byer. - Dette er et av de første eksemplene fra verdenshistorien der et land blir tatt gjennom flyangrep alene. Det sier konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø.

Norsk luftforsvar hadde gått ut på dato og angrepet fra luften kom helt overaskende på norske militære.

Hør åttende episode her: Luftfartshistorie del 8: Krigen kom med fly

Episode 9

Norge ble USAs synkefrie hangarskip under den kalde krigen. Amerikanerne sprøytet inn enorme summer til militærbaser og til infrastruktur, særlig i Nord-Norge. USA ga oss hundrevis av militærfly gratis.

Den røde fare, Sovjetunionen, spøkte over grensen. Norge skulle være varslingspost og første frontlinje ved et angrep fra øst.

Hør niende episode her: Luftfartshistorie del 9: Kald krig

Episode 10

Nordmenn flyr mest i verden. Ikke bare er det billig fly, men med vårt nett av småflyplasser og store stamflyplasser er det kort vei til nærmeste flyplass for de fleste av oss.

-Vi kan takke amerikanerne og den kalde krigen for at det ble som det ble, sier konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø.

Hør tiende episode her: Luftfartshistorie del 10: Vi flyr mest i verden

Episode 11

Under den kalde krigen var norsk etterretningstjeneste aktive for å forsøke å finne ut hva som foregikk av militær aktivitet på russisk side av grensen ved Finnmark.

I september 1952 styrtet et Norsemanfly fra Widerøs Flyveselskap på Finnmarksvidda under oppdrag for norsk etterretning.

Flyet står nå på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø der det blir restaurert.

Hør ellevte episode her: Luftfartshistorie del 11: Norseman på vidda

Fornebu 1959

Fornebu flyplass i 1959.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Episode 12

Den 1. Mai 1960 ble et amerikansk spionfly av typen U2 skutt ned over Sibir i Sovjet. Flyet var på vei fra en Nato-base i Pakistan og skulle til Bodø. Flygeren Francis Powers ble tatt til fange og dømt til 10 års fengsel for spionasje, men ble senere utvekslet med en annen amerikaner som hadde spionert til fordel for Sovjet.

- U2-affæren viste at Nord-Norge og særlig Bodø var en sentral front i den kalde krigen, sier konservator Karl Kleve ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø.

Hør tolvte episode her: Luftfartshistorie del 12: U2 affæren

Episode 13

Flyet ga oss nordmenn Syden. Hvert eneste år søker solhungrige nordmenn i tusentall seg til sol og varmere strøk. Engelskmennene førte an, men snart kom vi etter. Svensker, dansker og tilslutt vi nordmenn.

Den første pakketuren fra Norge gikk til Mallorca i 1959 i et fly som tidligere hadde tilhørt emiren av Kuwait.

Hør trettende episode her: Luftfartshistorie del 13: Sydenturen