Hopp til innhold

Downton Abbey endrer motebildet

TV-serien «Mad Men» har fått æren for at 50- og 60-tallssnittet kom tilbake på moten. Nå er det imidlertid formløse «Downton Abbey»-kjoler i silke eller chiffon som er i vinden.

Dagens motebilde er sterkt influert av 20-tallsstilen i periodedramaet Downton Abbey.

Camilla D. Meyer forteller hva som er typisk med 20-tallsstilen vi ser i Downton Abbey, og hvordan vi ser igjen disse detaljene i dagens mote.

Julebordsesongen er allerede i gang, og tross kalde, norske vinternetter er det mange tynnkledde pupper og lår ute og går på byen i helgene. Sånn trenger det ikke være.

– Det er ikke lekkert å se tynnkledde jenter i miniskjørt og dype utringninger som har fått litt for mye å drikke, mener daglig leder Camilla D. Meyer i Polhem PR, som jobber med å markedsføre flere forskjellige merker i norske motebutikker.

Meyer sier det i dagens motebilde er fullt mulig å være både velkledd og lekker uten å kle seg utfordrende.

Les også: «Downton-sjokket» som opprørte seerne

Hatet å bruke kostymene

– Jeg foretrekker klær som viser frem fasongen, så må innrømme at jeg egentlig hatet det litt

Lily James / til NRK.no
Lily James som lady Rose i Downton Abbey

Lily James hatet 20-tallsstilen i starten, men har nå gjort full helomvending.

Foto: ITV

Mye av «æren» for at klesbutikkene denne sesongen domineres av høye halser, formløse kjoler og gutteaktig snitt, tilhører TV-serien «Downton Abbey». Faktisk er populariteten rundt serien så voldsom at en egen «Downton Abbey»-kolleksjon står på trappene i USA: Der kan du finne alt fra klær til porselensservise og brevpapir, for dem som fortsatt driver med sånt.

Det er ikke første gang en TV-serie har gjort et så dypt inntrykk på motebransjen. De siste årene har de vært sterkt influert av både sminken og klesstilen i «Mad Men», en serie som utspiller seg på 50- og 60-tallet i USA.

Les også: Kle deg som Don Draper

I sesong fire av «Downton Abbey» som sendes på NRK i disse dager, har handlingen i det populære kostymedramaet flyttet seg frem til 1920-tallet – en tidsepoke der motebildet beveget seg fra det romantiske til det mer androgyne.

– I begynnelsen likte jeg ikke å bruke kostymene. Jeg foretrekker klær som viser frem fasongen, så jeg må innrømme at jeg egentlig hatet det litt, forteller Lily James (24) til NRK.no.

Hun har rollen som den viltre lady Rose, niesen til lord Grantham i «Downton Abbey». For 24-åringen var det uvant med det androgyne snittet og «guttete håret». Nå har hun imidlertid endret mening.

– Det har faktisk ført til at jeg har endret min personlige stil. Nå ser jeg at 20-tallsstilen er undervurdert. Det kan være både feminint og vakkert, sier James.

Les også: Grevinnen påpeker «Downton Abbey»-feil

Dropp tilbehøret

– Det trenger ikke se ut som om du kommer rett ut fra et TV-drama

Camilla D. Meyer / Daglig leder Polhem PR
Camilla D. Meyer, Polhem PR

Camilla D. Meyer viser frem en paljettkjole med mye detaljer, og forklarer at man her bør være sparsommelig med tilbehøret.

Foto: Inger-Marit Knap Sæby/NRK.no

Det er noe Camilla D. Meyer kan si seg enig i. Hun påpeker at selv om både snittet og hårfrisyrene skal være «gutteaktige», er kjolene ofte laget i eksklusive stoffer med feminine detaljer.

– Vi ser mye blonder, fjær, paljetter og perler. Av farger går det mye i duse pastellfarger og svart eller grått, forklarer Meyer.

Hun viser frem flere eksempler på 20-tallsinspirerte kjoler som kan bli en slager på julebordet (se video øverst i artikkelen). Det som ifølge Meyer er viktig å tenke på når man velger kjoler med mye paljetter og detaljer, er å tone ned frisyren og tilbehøret.

Jo enklere kjolen er, desto mer kan du leke med detaljene.

– Det som er veldig trendy nå i vinter, er hårsmykker. Bruker du en variant med mye pynt, som min moteassistent Eli Samuelsson viser frem her, er det penest med en enkel håroppsats.

Camilla D. Meyer oppfordrer også til å leke litt med stilen, for eksempel går det an å velge en bukse med brokademønster og høye hæler hvis du ikke er like komfortabel i skjørt eller kjole.

– Det trenger ikke se ut som om du kommer rett ut fra et TV-drama, påpeker hun.

Artikkelen fortsetter under bildene

Foretrekker det enkle

– Jeg hadde følt meg helt forferdelig hvis jeg hadde sølt noe på en av de delikate kjolene til lady Mary

Sophie McShera / til NRK.no

For skuespillerne i «Downton Abbey» har rollefigurenes klesstil endret seg fra det romantiske og enkle i tiden under og etter første verdenskrig, til stadig mer glamorøse kjoler i silke og chiffon med perler og broderier.

Det er likevel ikke alle som får gleden av å gjenoppleve «det glade 20-tall», iallfall ikke i klesveien. Sophie McShera (28) spiller den assisterende kokken Daisy, og har gått i omtrent det samme kostymet siden første episode i 2010.

Les også: Skuespillerne lyver for familie og venner

Nett-TV: Se «Downton Abbey» her

Sophie McShera spiller Daisy i Downton Abbey

Sophie McShera er fornøyd med kjøkkenklærne sine, og savner hverken silke eller perler i Downton Abbey.

Foto: Scanpix/ITV

– Jeg synes det er veldig morsomt at folk alltid kommenterer at jeg ser så glamorøs ut i virkeligheten. Altså når de ser meg på prisutdelinger, sier hun lattermildt til NRK.no.

– Det er jo ikke sånn jeg egentlig ser ut, sannsynligvis ligner jeg i det virkelige liv mer på Daisy enn det du ser av meg på den røde løperen, påpeker 28-åringen.

Hun hevder at hun på ingen måte er misunnelig på de andre skuespillerne som får ha på seg stadig nye kreasjoner og spesiallagde kjoler.

– Jeg kan jo gjøre mye mer i mitt kostyme, rulle rundt eller søle middag på det. Jeg hadde følt meg helt forferdelig hvis jeg hadde sølt noe på en av de delikate kjolene til lady Mary, sier McShera mens hun gjør store øyne.

Les også: Planla å forlate Downton etter forrige sesong

I forrige uke offentliggjorde for øvrig TV-kanalen ITV at det også blir en femte sesong av «Downton Abbey».

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.