Den bukseløse anden hadde sin første opptreden på film 9. juni 1934. Det var i tegnefilmen med navnet «Little Wise Hen». I 1937 fikk han sin første hovedrolle som trubadur i Don Donald.
Her i Norge dukket Donald opp for første gang i 1948.
Lite konkurranse
Jon Morten Melhus er en lidenskapelig Donald-leser. Han tror vi må se Donalds suksess i lys av tiden han ble lansert.
- Det var vel ikke så mye konkurranse den gangen. Historien ble godt etablert og vi ble lett kjent med alle figurene. Den gjenkjenneligheten har nok vært mye av grunnen til at særlig fedrene har fortsatt å kjøpe Donald, både til barna og seg selv.
Melhus mener historiene både har moral og innsikt på flere områder. Til og med økonomisk teori blir behandlet i bladene.
- Det var en moderne måte å tenke tegneserie på. Man kunne godt lese dem som tullete Donald og Onkel Skrue-historier, men historiene har også flere fasetter, sier Melhus.
Donaldisme
Melhus regner 50-tallet og tiden utover på 60-tallet som Donalds gullalder. Det gjorde også hovedfagsstudenten Jon Gisle som lanserte begrepet "Donaldismen". Han fant en måte å beregne Donalds vellykkethet på gjennom å måle lengden på Donalds nebb og høyden på hodet hans.
- Det var ingen god periode da Donald hadde kort nebb, sier Melhus.
Donald utviklet seg raskt til å bli en hissig liten kar. - Ofte var han ekspert på et tema, sier Melhus. - Han kunne rive hus med et enkelt slag, og han ble verdens beste dykker, men hovmod sto for fall og det gikk alltid galt til slutt. Temperamentet ødela mye.
Melhus tror noe av suksessen ligger i at mange kjenner seg igjen her: Det går ikke alltid så bra som vi håper, og vi strever mer enn vi kanskje viser.
Nytt blad
Nå vil forlaget Egmont lansere to nye Donaldblad - et for barn og et for voksne. Det skal bli spennende, mener Jon Morten Melhus.
- Men, problemet for oss voksne er jo at vi liker så mange av de gamle historiene. Mange av de nyere rimeligere produksjonene har ikke alltid så høy kvalitet. Heldigvis har det kommet folk som er opptatt av å ta vare på arven fra de gamle gode tegnerne.
Donalds popularitet har dalt de siste årene, til tross for at bladet fortsatt selger 100.000 utgaver hver uke.
- En av grunnene til at Donald har gått ned, er selvsagt konkurransen fra andre blader og teneserier, men det har nok også med at kvaliteten har blitt dårligere, sier Melhus.