Død snø

- Jeg kan ikke si jeg liker det, men det er dødsbra, skriver NRKs anmelder.

Død snø

Oberst Herzog (Ørjan Gamst) og hans tropp i 'Død snø'.

Foto: filmweb /promo

5 stjerner

En norsk ungdomsgjeng på hyttetur forstyrrer gravfreden for et helt kompani av innefrosne tyskere og nå begynner de å røre på seg. Opp gjennom telen og snølaget kommer de fullt uniformert, delvis mumifisert, med ladde våpen og truende tanngard.

Slikt krever og tar liv. Så det blir livlig mellom trærne og rødt i snøen og armer og bein og hoder suser gjennom luften og tarmer og hjerner og levre og slim og andre kroppsvæsker….. ja i det hele tatt. Innvoller er innholdet.

I slaget mot zombiene finnes ingen grenser. For zombiene finnes ingen begrensninger heller. De blir drept og drept og lever videre og vil trolig dukke opp igjen hvis det kommer en ny ungdomsgjeng ut i akkurat den marka….

Styggedommen er lekkert laget, glimrende vil jeg si, hvis vi tar prisen i betraktning. Zombie og splatter på dette nivået er kostbare filmdisipliner. Og ”Død snø” er laget på lavbudsjett. Under norsk gjennomsnitt. Det er vanskelig å tro.

Det meste er stygt, nesten alt er meningsløst og historien er vanvittig. Det er ubegripelig at det likevel er spenningsfylt. Men det er det. Vi undrer oss ikke på hva som finnes bak neste snøhaug. Det er nok nye slaktescener. Den som ikke holder hendene for øynene, får se.

Men det er spenning i luften, eller i lyset. Det blå vinterlyset i Finnmark er som skapt for filmgalskap. Tommy Wirkola og fotografen Matt Weston bruker det rått. De har en god lysmann.

Lyddesignen bygger opp ytterligere. Det meste i lyden er banale stemningspålegg, men en god del score er både stilsikre og kontrastfylte. Maskene er gode. Gode masker er helt nødvendig i en slik film. I den virkelige verden ville normale mennesker vaske av seg blod etter en stund, når de likevel er i snøen. Det gjør de ikke i ”Død snø”. Men vi tåler manglende realisme i detaljene, når alt annet er eventyr.

Splatteren er trukket så langt at den er morsom.

Og når jeg oppsummerer inntrykk og ettertanke, kommer jeg til at mannen som har skapt de to mest smakløse norske filmene i vår tid, ”Kill Buljo” og ”Død snø”, må være estet.

Tommy Wirkola. Jeg gratulerer.

Klipp fra "Død snø"
Filmpolitiet: Død snø (4)
"Død snø" til Sundance!

Kulturstrøm

  • «Ulven» er «Grease» for kidsa

    – De tre geitekillingene er til å spise opp, sier NRKs teateranmelder om rockeoperaen «Ulven» på Nationaltheatret. En runde til med kill your darlings ville ha gjort forestillingen bedre, men denne blandingen av «Hakkebakkeskogen» og «Grease» fungerer, med variasjon og masse energi. Geitemor vil ha seg et eventyr og har elektriske nattlige møter med ulven, musikalen frir til de voksne. Om barneflokken blir spist eller ikke, det fenger i alle fall ungene. Nye bunadsinspirerte kostymer fungerer også bra.

    Ulven på Nationalteatret
    Foto: Erica Hebbert / Nationalteatret
  • Dagbladet slakter Märtha Louise-bok

    «Denne boka er så hinsides at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte», skriver Dagbladets anmelder Cathrine Krøger. Boken hun snakker om er prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordengs bok om høysensitive barn. Boken er skrevet i samarbeid med journalist og kommunikasjonsrådgiver Kjersti Salvesen, og den slippes fra forlaget Cappelen Damm i disse dager. «Gud bevare oss for noe møl», heter det i anmeldelsen – som ender opp med terningkast én. Aftenpostens anmelder er langt mer positiv og skriver blant annet at «Märtha Louise fremstår klok, myk og tøff, en mor og et menneske å lære av». (NTB)

  • Fin litteraturpris deles ut i Norge

    Onsdag 24. oktober deles P. O. Enquists pris 2018 ut. For første gang er det på norsk jord den prestisjefylte prisen skal deles ut. Prisen går til «en yngre forfatter på vei ut i Europa», heter det fra forlagshold, og herfra ramses det opp tidligere vinnere som Trude Marstein, Jonas Hassen Khemiri, Daniel Kehlmann, Dorthe Nors og Lars Petter Sveen. Det er danske Caroline Albertine Minor (1988) som er årets prisvinner. Hun debuterte i 2013 med romanen «Pura Vida». (NTB)