Djevelens læregutt

Da Fartein Horgar hadde levert manuskriptet til romanen Pirayaens Kyss høsten 1990, ringte kameraten Petter og spurte om han hadde lest Arbeiderbladet? – Nei, hvorfor? - Du bør absolutt ta en titt i Arbeiderbladet i dag, var svaret. Pirayaens Kyss er en roman om en ung, lovende saksofonist som heter Charlie. Han bor i Venezia, og han er på jakt etter opptakene som Dean Benedetti angivelig skulle ha sendt fra Amerika til sin bror i Venezia.Charlie vil avlure sitt forbilde Parker hemmeligheten bak det utrolige saksofonspillet. Da må han høre Parker utfolde seg på konsert, ikke i platestudio. Får han tak i Benedettiopptakene kan han høre den levende legenden. Fartein Horgar lar romanen slutte med at den unge Charlie fant opptakene i en av Venezias kanaler. Oppslaget i Arbeiderbladet kunne fortelle at Benedettiopptakene var funnet. Blant eiendelene til Benedettis bror i Venezia.

Hør: Studio Sokrates m Fartein Horgar om Charlie Parker del 1

Kraftig omskriving

Nyheten om at Benedettiopptakene var funnet førte til at Horgar måtte kalle tilbake manus og skrive om romanen sin. Nå måtte den unge Charlie dø. Uten å ha funnet hemmeligheten. Selv lærte Horgar seg å spille saksofon for å kunne skrive troverdig om Charlie Parker og jazz. Studio Sokrates møter Fartein Horgar på den gamle, ærverdige Skansen Kafe med tærne i Tondheimsfjorden. Måkeskrik, svart kaffe og sigaretter uten filter er viktige katalysatorer for konversasjonen. - Charlie Parker var gudbenådet, og en borskjemt Lille Lord Fountleroy, forteller Horgar.

Hekta

Man blir hekta på måten Parker spiller på etter kort tid, hvis man er noenlunde åpen for å lytte til ham. Han har en utrolig måte å improvisere på – og det er klart at han hele tiden forsøker å skape noe nytt, noe ukjent, noe uhørt i det han spiller. –Dessuten vet vi jo at han ødela seg selv med narkotika, og at han døde så alt, alt for tidlig – og full av frykt for det verste: - At rocken skulle ta over og bli kongen på haugen – der bop-musikken tronet på førtitallet.

Musikken

1: Blue’n Boogie, Benedettiopptak fra 1. mars, 1947, 56 sekunder.

2: Aprilin Paris Bird: Original Motion Soundtracks 3’56

3: All of me Bird: Original Motion Soundtracks 3’35

Studio Sokrates, 1 del om Charlie Parker, 3. aug. 2002