NRK Meny
Normal

Disse vant Top Gear-billetter

NRK.no fikk inn bilder av den ene kjipe bilen etter den andre i vår «Top Gear Live»-konkurranse, og dette er de fem bileierne vi mener trenger mest oppmuntring i form av en billett til showet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I forbindelse med Top Gear Live-showet, som kommer til Oslo i slutten av mars, spurte NRK.no om å få bilder av lesernes «kjipe» biler.

Les også: Er bilen din kjipere enn dette?

Alle bilene som har blitt påmeldt i kåringen har blitt vurdert, enten de var «kjipe», fordi de var bulkete, rusten, i ustand eller rett og slett bare stygge. Fem NRK.no-lesere har blitt plukket ut som eiere av de desidert kjipeste bilene. Hvem de er og hva dere begrunnelse var, kan du lese her:

Gullbilletten

Fredrik Dahle – eier av en Ford Fiesta fra 1976:

Ford Fiesta

Fredrik Dahles Ford Fiesta.

Foto: Fredrik Dahle

«Den har hele 1,1 liters motor og 40-50 hestekrefter (ikke noe mer i alle fall). Bilen har utallige fasiliteter. Blant annet vindusviskere (som fungerer nå og da) og nødblink. Vinduene må heises manuelt, da de sklir ned under kjøring. Sveiven er ødelagt på begge sidene. God lyd i stereoanlegget som er av merket iPod og Koss Headset.

Spylervæsken påføres vinduet ved hjelp av en fotpumpe på gulvet, som fungerer nå og da. Listverk rundt bakrute har sett bedre dager, men heldigvis er det en vindusvisker bak (som ikke fungerer, på lik linje med varmetrådene). Bilen er tight og har nesten like god kjørekomfort som en Massey Ferguson.

Overstiger bilen 70 km/h leker man med døden. Men, heldigvis slipper man å komme opp i nevnte hastigheter da bilen ikke kan kjøre over 50 km/t når det er minusgrader ute. Da fusker den og det kommer iskald luft inn i kupeên. Varmeapperatet gir deg både kald og kaldere luft, og duggen på innsiden fryser under kjøring.»

Les også: Top Gear-May: – Derfor kommer vi alltid tilbake til Norge

Bronsebilletter

Mazda 323

Thomas Aslaksens Mazda 323.

Foto: Thomas Aslaksen

Thomas Aslaksen – eier av en Mazda 323 fra 1991:

«Her er den eneste bilen vi har. Det er vel kanskje den kjipeste bilen noen sinne.

Denne bilen blir brukt hver dag, da det er den eneste bilen vi har. Vi er en famile på 4, så det å dra på tur er ute av bilde for å si det sånn... Dette er bare bilder av utsiden av bilen, men den er iallefall like ille inni.»

Bjørn-Ove Jølsund – eier av en Ford Sierra fra 1986:

ford sierra, bjørn-ove jølsund

Bjørn-Ove Jølsunds motor i Ford Sierra-en.

Foto: Bjørn Ove Jølsund

«Den har rullet langt over 500 000 km, uler fra drivverk, uten matter eller demping invendig, må ha varmeapparat på full gass for og få temperatur i kupeen, ettersom det eneste som skiller meg fra lufta på utsiden som farer forbi i fartsgrensen er bart metall!

Første bilde er etter motorbrann, så motorrommet er fullt av brannslokkerpulver, deler av tenningsannlegget mangler og generelt trasig stand! Neste bilde er samme bare fra utsiden. Denne bilen er i fast bruk vinterstid»

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford Sierra

Bjørn-Ove Jølsunds Ford Sierra.

Foto: Bjørn-Ove Jølsund

Sindre Håvik – eier av en Toyota Corolla fra 1986:

«Dette er min aller første bil. Den er ett år eldre en meg og begynner nå å pådra seg noen skjønnhetsfeil.

Sindre Håviks Toyota Corolla 86-modell

Sindre Håviks Toyota Corolla.

Foto: Sindre Håvik

Bilen starter hver gang og går som ei klokke, men det lekker olje ned på den ene tennpluggen. Hvilket gjør at jeg enten må pusse av pluggen før jeg kjører, eller bare kjøre med tre sylindere. Etter ett innbruddsforsøk er låsen på førersiden ødelagt, derfor må jeg gå inn på passasjersiden. I tillegg er det en feil på det elektriske anlegget som gjør at frontlyktene ikke slår seg av når jeg stopper bilen, løsningen er å nappe ut sikringen til kretsen under panseret når jeg ikke kjører.

Tre små feil, men kjipe hver gang jeg skal ut og kjøre.»

Martine Lind – Mazda 626 fra 1986:

mazda 626, martine lind

Martine Linds Mazda 626.

Foto: Martine Lind

«Jeg har en 1986-modell Mazda 626, som jeg kjøpte til min 18- årsdag i oktober i fjor. Var veldig fornøyd med bilen da jeg kjøpte den, etter sine vel 320 000 km gikk den fortsatt:) Det var få som fikk si noe stygt om bilen da, stolt som jeg var over min første bil, men så gikk det nedover...

Etter en kald desemberdag med -30 grader, ble det for mye... Bilen spytta ikke noe varme inn i kupeen, og jeg måtte skrape is på innsiden av ruta mens jeg kjørte, og det funket fint lite!

Jeg kjøpte ny termostat, og fikk noen til å hjelpe til med å bytte den. Og det var på tide, den gamle termostaten kom ut i færre deler enn den ble satt inn med.
Og det viste seg til og med at den var helt original, så kanskje hadde den stått der helt siden 86?

Mazda 626, Martine lind

Slik ser Martines Mazda ut nå...

Foto: Martine Lind

Med ny termostat skulle vel alt bli bedre, tenker du kanskje da. Men det ble alt for varmt, så det måtte være noe mer som var galt... Og det var da en gåen toppakning. Verkstedet vil ha 10 000 for å fikse bilen som jeg ga 8000 for. Fattig student som jeg er, så blir det litt mye...

Nå har bilen stått og snødd ned på gårdsplassen i over 2 måneder, og jeg er mektig lei! Og nå får jeg ikke start på den i det hele tatt...»

NRK.no gratulerer alle vinnerne, og håper en billett til Top Gear Live er et lite plaster på såret for ydmykelsen de må gå gjennom hver eneste dag som eiere av noen av Norges kjipeste biler.

NRK.no møtte Top Gear-gjengen i Birmingham tidligere i vinter, og fikk sitte på med en av stuntsjåførene. Slik gikk det:

Video a245dba6-c2ae-4623-b229-41414489cfdc.jpg