NRK Meny
Normal

Disse norske TV-seriene kan bli skrinlagt

«Dag», «Det tredje øyet» og «Nobel» er bare noen av seriene norske TV-seere risikerer å miste etter at Norsk filminstitutt fryser produksjonsstøtte.

Atle Antonsen som Dag

I FARE: Den norske dramakomedien «Dag» er kun én av flere norske TV-produksjoner som risikerer å bli skrinlagt

Foto: Tv2

Flere populære norske TV-serier står i fare for å bli skrinlagt etter at det i går kveld ble kjent at Norsk filminstitutt stopper støtten til TV-produksjoner fram til nyttår.

Grunnen til at Filminstituttet fryser alle utbetalinger til TV-bransjen er fordi man i år har betalt opp mot 40 millioner kroner mer enn planlagt i såkalt etterhåndsstøtte til kinofilmer.

– En veldig alvorlig situasjon

Håkon Briseid som er daglig leder i produksjonsselskapet Monster forklarer at situasjonen er alvorlig, og sier at det er de store NRK- og TV2-seriene som kan bli rammet.

– Dette er en veldig alvorlig situasjon. Det ble signalisert tydelig før sommeren at 22 millioner skulle deles ut, også kommer en helt uventet beskjed om at disse midlene nå er borte, sier Briseid til NRK.no.

Briseid avslører at NRK-satsingen «Nobel», en politisk tv-serie med forbindelse til Afghanistan-krigen, er et av flere prosjekter som kan bli rammet.

– Vi har lagt opp fremdriften basert på NFI-støtte, og dette kuttet har fjernet forutsigbarheten. Alle prosjekter som er over et visst beløp er avhengig av NFI-støtte. Serier som «Halvbroren» og «Kampen om tungtvannet» var helt avhengig av støtten, forklarer produsenten til NRK.no.

– Seerne får ikke norsk drama

Anne Kolbjørnsen, Pål Kruke Kristiansen og Steven van Zandt

Produsentene Anne Kolbjørnsen og Anders Tangen sammen med hovedrolleinnehaver Steven van Zandt, fra da «Lilyhammer» var vant to priser under prins Alberts tv-festival i Monaco prisutdeling.

Foto: Rubicon TV

Anders Tangen har produsert populære norske serier som «Dag» og «Lilyhammer», og forklarer at den fjerde sesongen av «Dag» nå står i fare for å bli skrinlagt.

– Akkurat nå spøker det for Dag, sier produsenten til NRK.no.

Som mange andre norske produsenter har Tangen basert en del av finansieringen på midler fra NFI (Norsk filminstitutt), og følte seg trygg på at prosjektet skulle få støtte ettersom NFI delte ut lite penger i forrige runde.

– Det som er synd er at forutsigbarheten blir borte. Man kan ikke forandre et system og finansiering fra én dag til en annen, fastslår produsenten.

Tangen mener det er umulig å lage god drama uten forutsigbarhet, før han trekker frem et eksempel med skuespiller Atle Antonsen.

– Antonsen har mange jern i ilden, og har satt av tid til innspilling på nyåret, og dermed sagt nei til flere andre ting. Når vi nå mister finansieringsgrunnlaget, så kan vi ikke fortsette, og Antonsen er ikke ledig igjen før i 2016. Da blir det ikke noe «Dag». Dette kan ikke løses om en måned, vi må løse det nå, sier Tangen, og legger til:

– Det tristeste med det hele er at seerne ikke får norsk drama.

Saken fortsetter under bildet.

Det tredje øyet

I FARE: Det er bestilt en ny sesong av TV 2s krimserie «Det tredje øyet», men denne innspillingen står nå i fare, sier Rubicons dramasjef Anne Kolbjørnsen.

Foto: Bendik Stalheim Møller / TV 2

– Rammer TV-drama dramatisk

TV-dramaet «Det tredje øyet», som hadde en god første sesong på TV 2, og som har gjort seg bemerket i utlandet, settes også på vent til man får en avklaring, ifølge Rubicons dramasjef Anne Kolbjørnsen.

– Jeg er sjokkert, fordi det rammer TV-drama dramatisk. Jo flere sesonger vi kan gi til våre utenlandskunder, jo mer interessant er norsk TV-drama, sier Kolbjørnsen.

– Vi har skrevet manus og sagt at i desember og januar begynner vi å filme. Skuespillere og andre har holdt av den perioden i forhold til andre jobber. Nå er det ikke sikkert at vi får pengene likevel, sier hun, og frykter at det betyr kroken på døra for serien.

– Baklengs inn i fremtiden

Produsent John Jacobsen og regissør Per Olav Sørensen forteller om NRKs "Tungtvannsaksjonen".

HODERYSTENDE: – Jeg synes dette er som å jobbe mot tyngdekraften, sier regissør Per-Olav Sørensen (t.h.) til Filter.

Foto: Cathrine Elnan / NRK

«Kampen om tungtvannet»-regissør Per-Olav Sørensen stiller seg hoderystende til det som nå er i ferd med å skje med norsk tv-drama.

– Jeg synes dette er som å jobbe mot tyngdekraften. Over hele verden tar nå tv-drama på mange måter over dette store dramatiske feltet som film har hatt før. Produksjonene blir større og bedre, kunnskapen om faget øker og måten man lager serier på i dag – med internasjonale samarbeidspartnere helt fra start – sikrer et enormt publikum, sier Sørensen til filmbloggen Filter.

Regissøren viser til hvordan mange av de norske seriene som lages i dag har over en million seere.

– Så på en måte er dette å late som om verden ikke endrer seg. Det gjør den. Dette blir som å gå baklengs inn i framtida, sier Sørensen til Filter.

– Kan forstå det skaper usikkerhet

Sveinung Golimo, avdelingsdirektør ved Norsk filminstitutt, er for øyeblikket på filmfestivalen i Haugesund. Han sier i et intervju med NRK at han forstår at det skaper en viss usikkerhet, men ikke at det får store konsekvenser.

Sveinung Golimo

UPROBLEMATISK: – Jeg tror ikke dette får store konsekvenser for TV-bransjen. Det er snakk om noen ukers forsinkelse på en behandling, sier avdelingsdirektøren ved Norsk filminstitutt til NRK.

Foto: NRK

– Kan forstå at det skaper en viss usikkerhet, men sånn som vi ser på situasjonen, så er ikke dette et ønske fra vår site om å nedprioritere TV-drama. Vi håper at vi i dialog med TV-produsenter kan finne løsninger så dette får minimale konsekvenser, sier Golimo til NRK.

– Hvor alvorlig er dette for TV-bransjen?

– Jeg tror ikke dette får store konsekvenser for TV-bransjen. Det er snakk om noen ukers forsinkelse på en behandling, muligens, avslutter avdelingsdirektøren.