NRK Meny
Normal

Disse er nominert til årets Gullbarbie

Hvert år deler Press ut pris til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst». I år er Brun og Blid, Dagbladet og Proteinfabrikken nominert.

Brun og Blid

VERSTING: Solsenterkjeden Brun og Blid står ikke høyt i kurs hos Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. De mener plakater som denne får ungdom til å føle seg dårlig.

Foto: Faksimile

Dagbladet

DAGBLADET: I sin nominasjon trekker Press frem at Dagbladets aviser ofte står i samme høyde som et barns øyne, og at de derfor ikke bør ha oppslag som dette.

Foto: faksimile

For sjette året på rad deler Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, ut årets Gullbarbie.

Prisen skal være en motvekt til kroppspress og deles ut til den aktøren som «er best til å få ungdom til å føle seg verst».

I dag starter stemmegivningen, der folket skal velge blant de tre nominerte.

Tidligere har blant annet Russedress, Jack & Jones og Victorias Secret stukket av med den tvilsomme æren.

I år er alle de tre nominerte fra Norge.

  • Solsenterkjeden Brun og Blid er nominert for sine reklamer, som Press mener er tydelig retusjerte og bruker de samme lettkledde modellene i de fleste av annonsene.
  • Avisen Dagbladet er nominert for seksualisering og bruk av gamle kjønnsroller, mener Press. De trekker også frem at Dagbladet ofte står på høyde med barns øyne på utsalgssteder, og at man derfor burde brukt andre virkemidler for å selge aviser.
  • Kosttilskuddsprodusenten Proteinfabrikken er nominert for reklamene sine, som Press mener retter seg spesielt mot unge gutter og forteller dem hvordan de skal se ut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Proteinfabrikken

PROTEINFABRIKKEN: Proteinfabrikken fremmer styrke og sunnhet, men får likevel barn og unge til å føle seg dårlige, mener Press.

Foto: faksimile

Dagbladet kommer med følgende kommentar til nominasjonen.

– Vi tar til etterretning at Press har nominert oss, og synes det er fint at engasjerte ungdommer viser at de er opptatt av papiraviser. Utover det har vi ingen kommentarer til nominasjonen, sier Hilde Schjerve, fungerende nyhetsredaktør i Dagbladet.

Proteinfabrikken sier til NRK.no at de støtter utdelingen av Gullbarbien.

Egil Berli-Johnsen

POSITIV: Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken sier han støtter Gullbarbien og vil det skal komme noe positivt ut av nominasjonen.

Foto: Proteinfabrikken

– Først vil jeg si at Gullbarbien er et kjempeinitiativ. De som står bak og måten de velger ut stemmer i samfunnet de vil kritisere er helt legitimt. Flott motiv, helt i orden, sier salgssjef Egil Berli-Johnsen.

Proteinfabrikken er fast bestemt på at det skal komme noe positivt ut av nominasjonen.

– Vi er ikke veldig lei oss for å bli nominert. Jeg forstår hvorfor vi blir sett på som en kommunikator som gir dårlige følelser til enkelte. Jeg synes det er litt rart at vi skal få pepper for én av de tusen tingene vi gjør i løpet av et år, men vi tar det konstruktivt.

Likevel er han ikke helt fornøyd med å bli nominert.

– Når det er sagt synes vi den er litt ufortjent. Vi prøver å hylle mosjonister og de som trener, og så ender det på en måte opp med å bli en forfengelighetskonkurranse. Det synes ikke vi er negativt, med det synes Press.

Det har ikke lyktes NRK.no å få kommentar fra Brun og Blid og i dag.