I november ble strømmetjenesten Disney+ lansert i USA. De hadde da titler som «Star Wars», «Frost» og «Løvenes konge» i katalogen.
Analysefirmaet Cowen & Co anslo at Netflix mistet 1,1 million abonnenter til strømmetjenesten på bare én måned. Disney+ blir tilgjengelig for nordiske kunder i sommer.
I Norge er det til nå Netflix som har hatt topplasseringen på strømmemarkedet i Norge, ifølge Vilde Schanke Sundet, forsker ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
– Det er klart at når Disney kommer inn og skal konkurrere, så er det førsteplassen de vil ha, sier Schanke Sundet.
Hun en del av forskingsprosjektet «STREAM», og tror ikke det er de norske strømmetjenestene som bør bekymre seg mest.
– Jeg tror Disney kommer til å påvirke det norske strømmemarkedet. Det er mange som spår at konkurransen vil bli særlig hard mellom Netflix og Disney. De tilbyr på mange måter det samme tilbudet. Begge har brede porteføljer med stort sett amerikansk innhold for hele familien. De norske aktørene har mye mer norsk innhold, og konkurrerer derfor litt annerledes, sier Schanke Sundet.
Tilbyr noe annet
De norske strømmetjenestene er ikke bekymret for at den internasjonale giganten skal ta kunder fra dem.
– Vi ønsker Disney velkommen. Det er klart at det blir konkurranse, men Disney er en komplementær strømmetjeneste til vårt tilbud, sier administrerende direktør i Discovery Network Norge, Tine Jensen.
– Vi har fokus på norsk underholdning og norsk sport, og Disney+ vil ha mye internasjonal innhold. Jeg tror ikke de vil komme til å investere i norsk innhold med det første, påpeker hun.
Billig strømmetjeneste
I USA koster den nye strømmetjenesten sju dollar per måned. Den norske prisen er ikke fastsatt, men skulle månedsprisen komme på rundt 70 kroner, vil Disney+ bli en av de billigste strømmetjenestene på markedet i Norge.
I oktober satte HBO Nordic opp prisen på sine abonnement i Norge, og i januar kom meldingen om at Netflix ville gjøre det samme på ett av sine abonnement.
Netflix oppga at grunnen blant annet var satsingen på norsk innhold, som seriene «Hjem til jul» og «Ragnarok».
- Les også:
Ikke bekymret
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand sier at de heller ikke er redd for konkurranse fra Disney.
– Det er klart at når Disney kommer, så vil det bli en ytterlig tilspissing av en konkurranse som allerede er hard. Disney er et underholdningsunivers, men vi er en totalleverandør av både norsk innhold til hele familien innenfor sport, aktualitet, nyheter og underholdning. Det blir en skjerpet konkurranse, men vi ser ikke at det blir en direkte konkurranse til vårt tilbud, sier Willand.
Heller ikke NRK Super og D-play mener konkurransen fra Disney blir for tøff.