Disney+ på vei til Norge: – Det er førsteplassen de vil ha

I USA mistet Netflix over én million abonnenter til Disney+ den første måneden, og strømmeforsker tror giganten vil utfordre Netflix også her.

Mann går forbi reklame for Disney +

Disney+ ble lansert i USA i november og skal komme til Norge til sommeren.

Foto: BRENDAN MCDERMID

I november ble strømmetjenesten Disney+ lansert i USA. De hadde da titler som «Star Wars», «Frost» og «Løvenes konge» i katalogen.

Analysefirmaet Cowen & Co anslo at Netflix mistet 1,1 million abonnenter til strømmetjenesten på bare én måned. Disney+ blir tilgjengelig for nordiske kunder i sommer.

I Norge er det til nå Netflix som har hatt topplasseringen på strømmemarkedet i Norge, ifølge Vilde Schanke Sundet, forsker ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

– Det er klart at når Disney kommer inn og skal konkurrere, så er det førsteplassen de vil ha, sier Schanke Sundet.

Hun en del av forskingsprosjektet «STREAM», og tror ikke det er de norske strømmetjenestene som bør bekymre seg mest.

Forsker Vilde Schanke Sundet

Forsker Vilde Schanke Sundet tror at Netflix er den strømmetjenesten som får den tøffeste konkurransen.

Foto: UiO

– Jeg tror Disney kommer til å påvirke det norske strømmemarkedet. Det er mange som spår at konkurransen vil bli særlig hard mellom Netflix og Disney. De tilbyr på mange måter det samme tilbudet. Begge har brede porteføljer med stort sett amerikansk innhold for hele familien. De norske aktørene har mye mer norsk innhold, og konkurrerer derfor litt annerledes, sier Schanke Sundet.

Tilbyr noe annet

De norske strømmetjenestene er ikke bekymret for at den internasjonale giganten skal ta kunder fra dem.

– Vi ønsker Disney velkommen. Det er klart at det blir konkurranse, men Disney er en komplementær strømmetjeneste til vårt tilbud, sier administrerende direktør i Discovery Network Norge, Tine Jensen.

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Network Norge

Administrerende direktør i Discovery Network Norge, Tine Austvoll Jensen mener de kan tilby et annet innhold enn det Disney kan.

Foto: Ola Hana / NRK

– Vi har fokus på norsk underholdning og norsk sport, og Disney+ vil ha mye internasjonal innhold. Jeg tror ikke de vil komme til å investere i norsk innhold med det første, påpeker hun.

Billig strømmetjeneste

I USA koster den nye strømmetjenesten sju dollar per måned. Den norske prisen er ikke fastsatt, men skulle månedsprisen komme på rundt 70 kroner, vil Disney+ bli en av de billigste strømmetjenestene på markedet i Norge.

I oktober satte HBO Nordic opp prisen på sine abonnement i Norge, og i januar kom meldingen om at Netflix ville gjøre det samme på ett av sine abonnement.

Netflix oppga at grunnen blant annet var satsingen på norsk innhold, som seriene «Hjem til jul» og «Ragnarok».

Ikke bekymret

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand sier at de heller ikke er redd for konkurranse fra Disney.

Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV2, ser ikke på Disney+ som en stor konkurrent.

Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, ser ikke på Disney+ som en stor konkurrent.

Foto: Ola Hana / NRK

– Det er klart at når Disney kommer, så vil det bli en ytterlig tilspissing av en konkurranse som allerede er hard. Disney er et underholdningsunivers, men vi er en totalleverandør av både norsk innhold til hele familien innenfor sport, aktualitet, nyheter og underholdning. Det blir en skjerpet konkurranse, men vi ser ikke at det blir en direkte konkurranse til vårt tilbud, sier Willand.

Heller ikke NRK Super og D-play mener konkurransen fra Disney blir for tøff.

Kulturstrøm

  • Gullrutens fagpriser delt ut

    «Rådebank 2», «P3 Gull» og «Kunstneren og tyven» tok flest priser under utdelingen av Gullrutens fagpriser i dag, skriver Rushprint. Fagprisene deles ut i tillegg til selve Gullruten-prisene, som offentliggjøres lørdag kveld.

  • KORK kårer unge komponister

    Skapia er en komposisjonskonkurranse som involverer tusenvis av skolebarn og -ungdom fra hele landet. Vinnerne kåres og får verket sitt fremført av KORK i en festkonsert direkte fra NRK Store studio kl. 12. Margrethe Røed er programleder.

    Vinnerne av komposisjonskonkurransene Veslefrikk og U-trykk skal kåres i Store studio. Kringkastingsorkestret spiller vinnerverkene. Konferansier: Margrethe Røed
  • 10 millioner til filmer

    Regjeringen vil gi 10 millioner til filmer som ble rammet av pandemien.

    – Dette er 10 millioner kroner i friske midler for å hjelpe filmprodusenter som har blitt rammet særlig hardt av stengte kinoer og redusert kapasitet under pandemien, sier kultur- og likestillingsminister Abid Raja i en pressemelding.

    Kompensasjonsordningen vil bli administrert av Norsk filminstitutt (NFI), og filmprodusenter kan nå søke om midler for filmer som var i distribusjon i perioden 13. mars til 30. september 2020.

    Kinovisning er tradisjonelt den viktigste inntektskilden for norsk spillefilm. Kinoinntektene fra én film vil i mange tilfeller være avgjørende for produsentens drift og for å kunne sette nye prosjekter i gang.

    Produsenter som hadde satt opp filmer for visning på kino i mars 2020 ble rammet av nedstengingen av samfunnet. Etter hvert åpnet kinoene, men med betydelig redusert kapasitet. Når kinoene igjen fikk åpne opp, ble flere filmer satt opp på tross av strenge restriksjoner. Disse filmene vil kunne få noe av de tapte billettinntektene fra kinovisning kompensert.

    – Jeg er glad for at vi med denne ordningen kan hjelpe filmprodusenter som ble rammet av stengte kinoer i mars 2020. Vi ser også at det kan være behov for å kompensere filmer som ble satt opp på kino i perioden med strenge restriksjoner på kapasitet, før stimuleringsordningen kom på plass 1. oktober 2020, sier Abid Raja.

    Pressekonferanse om koronasituasjonen
    Foto: Gorm Kallestad / NTB