Hopp til innhold

Vil trekke gutter til skjermen

Når Disney i september åpner nok en TV-kanal for barn i Skandinavia, retter de seg spesielt mot gutter.

Disneyserien «Zack og Codys søte hotelliv» flytter over til Disney XD fra Disney Channel
Foto: Peter Kramer / AP

Mens forskere på kjønn og likestilling er kritiske, mener NRK Super at Disney tar et smart grep.

Drømmer

Sport, action, musikk, humor og eventyr skal lokke guttene til kanalen som begynner sine sendinger i Skandinavia 12. september.

- Disney XD er for alle barn og voksne, men har et spesielt fokus på gutter, forteller Casper Bjørner, administrerende direktør for Disney Channel Skandinavia.

Han forteller til NRK at «prestasjon» er en av kanalens kjerneverdier, og at serier og programmer som handler om å gjennomføre drømmer blir viktige.

Disney XD, som retter seg mot barn mellom 6 og 14 år, blir Disneys tredje TV-kanal i Norge. Mens Playhouse Disney er for aldersgruppen 2 til 5 år, har også Disney Channel fokus på barn mellom 6 og 14 år. For sistnevnte som blant annet sender serien om superstjerna Hannah Montana, er 60 prosent av seerne jenter.

Fra filmen om Hannah Montana

POPULÆR: Hannah Montana

Foto: Photo Credit: Sam Emerson

Økende trend

- Mange barn har preferanser akkurat som voksne, så nå er det tilbud som retter seg mot den gruppen, og det er positivt, sier programdirektør for NRK Super, Vibeke Furst Haugen.

Hun mener at det å bli nisjefokusert er en økende trend, og trekker fram eksempler på kanaler som retter seg mot for eksempel sports-, film- eller dyreinteresserte. Hun mener det er naturlig at denne kanaltrenden også når barn her hjemme.

- I mange år har vi sett at kanaler i andre land retter seg veldig mot spesifikke grupper. I Frankrike finnes det for eksempel en kanal for hesteinteresserte jenter mellom 9 og 11 år, sier Furst Haugen som legger til at NRK ikke kommer til å følge etter.

- Vi kommer ikke til å gjøre noe med vår strategi, men heller å fortsette å satse på bredde og kvalitet for barn mellom 2 og 12 år– jenter og gutter.

Sterkere kjønnsskille

- Jeg er overrasket, sier Farhat Taj Andersen om Disneys nye satsning. Taj Andersen er stipendiat ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo (UiO).

- Jeg kommer fra Pakistan hvor det er et sterkt skille mellom kjønnene, og hvor det foregår en hard kamp for å bryte ned disse forskjellene. Her i Norge hvor det er mye mer likestilt, blir det nå et sterkere kjønnsskille, sier Taj Andersen.

En som derimot ikke er overrasket er forsker Marit Haldar ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO.

- De kommersielle kreftene og kjønnsstereotypene kommer hånd i hånd, eller kjønnsstereotypene følger av kommersialiseringen, sier Haldar til NRK.

- Reaksjonært

- Min første reaksjon er at dette er direkte reaksjonært, sier forlagsredaktør for Omnipax, Anne Horn.

Hun mener det er åpenbart at man nå kaster seg på en bølge som forsøker styrke skillene mellom kjønnene for å tjene penger. Horn sier til NRK at man ser noe av den samme tendensen i bokmarkedet.

- Jeg føler at kulturlivet nå utvikler seg i en kjønnssegregert retning.

Horn presiserer at hun ikke har sett innholdet på Disney-kanalen foreløpig.

- Jeg tror ikke jeg har noe imot selve programmet og programkonseptet, men jeg har veldig mye imot merkelappen som klistres på, nemlig at dette er for gutter, sier hun til NRK.

  • Er det greit av Disney å lage en guttekanal? Si din mening!

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.