NRK Meny
Normal

Disney fester grepet om populærkulturen

Walt Disney tjener godt på å forvalte folks barndomsminner. Onsdag er det premiere på Star Wars, men kritikere advarer mot at gigantkonsernet blir for lite innovative.

Walt Disney

WALT DISNEY DOMINERER: Fra Toy Story til Muppet Show. Disney har de siste ti årene brukt 100 milliarder kroner på å kjøpe kjente merkevarer. Star Wars er et av dem.

Foto: Scanpix/Reuters/Disney

Både toåringen, 12-åringen og 40-åringen får sitt når norske lekebutikker igjen fylles opp med Star Wars-figurer i alle farger og fasonger.

Her er lysende sverd, fresende Darth Vader-masker i hardplast, og smilende bomulls-Yodaer som sier «Judge me by my size, do you?» om du trykker dem på magen.

Star Wars i lekebutikker

ALLE SKAL FÅ: Star Wars for liten, og Star Wars for stor.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

– Nostalgi! Det ble skapt et produkt på 70-tallet som man tyner absolutt det man kan ut av. Folk får ikke nok av sin egen barndom og ønsker at egne barn skal oppleve det de selv gjorde, sier filmviter og anmelder, Einar Aarvig til NRK.

– Monopol på masseunderholdning

Grunnen til at hyllene igjen fylles med kjente produkter er ukas premiere på den sjuende Star Wars-filmen.

For første gang er det Walt Disney Company som står bak, og er det noen som kan levere nostalgi på de fleste plattformer, er det nettopp dem.

– Man har børsta støv av hver eneste barndomsfigur mellom 1950 og 1996. Det har ikke kommet særlig mye nytt, og det finnes knapt et fenomen som ikke er kommersialisert, sier Aarvig.

Star Wars i norske lekebutikker

SNART KOMMER STAR WARS-FILMEN: Men Star Wars-universet er allerede kommet il norske leketøysbutikker.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

– Gode penger i å forvalte barndomsminner

I tillegg til egne historiske konsepter har Disney de ti siste årene brukt nærmere 100 milliarder kroner på å kjøpe kjente og kjære merkevarer og drive gjenbruk på gamle konsepter som folk ikke går lei av.

– Det er gode penger i å eie og forvalte folks barndomsminner, sier Einar Aarvik.

Selskapet har, blant annet, kjøpt rettighetene til «Muppetshow» og Pixar, med konsepter som «Biler» og «Toy Story». De har kjøpt Marvel, som inkluderer «Spiderman», «Hulk» og «Ironman», og Lucasfilm med «Indiana Jones» og «Star Wars».

– De er veldig dominerende. De har monopol på en viss type masseunderholdning hvor så å si ingen andre slipper til, sier han, og fortsetter:

– De har bygget kompetanse over lang tid, som er vanskelig for konkurrenten å kopiere. De leter stadig etter nye produkter som passer inn i miksen, filmer med merchandising-potensial, sier førsteamanuensis Terje Gaustad.

Bård Henrik Stokke

PRIORITERER DET KJENTE OG KJÆRE: Det sier markedssjef i Walt Disney Company, Norge, Bård Henrik Stokke.

Foto: Torkild Torsvik / NRK

– Det kjente og kjære er førsteprioritet

– Det viktigste er jo at publikum får de filmene de ønsker å se, sier markedssjef i Walt Disney Company Norway, Bård Henrik Stokke.

Han innrømmer at det kjente og kjære er førsteprioritet, men mener Disney med omtrent 12 filmer i året også bidrar med mye nytt.

– Filmselskapene, og det gjelder ikke kun Disney, ser at det er tryggere å bruke mye penger på å lansere en film rundt et kjent konsept.

Kulturstrøm

  • Lager «Buffy the Vampire Slayer»

    20th Century Fox Television skal lage en ny versjon av 90-tallsklassikeren «Buffy the Vampire Slayer», skriver Variety. Serien skal produseres av Joss Whedon, som også holdt i den originale serien. Serien handler om Buffy Summers (Sarah Michelle Gellar) som får et kall om å bekjempe vampyrer og etterhvert en hel mengde andre monstre. «Buffy, vampyrenes skrekk», som den het på norsk, gikk fra 1996 til 2003 og ble vist på TVNorge.

    Buffy The Vampire Slayer
    Foto: Handout © c.20thC.Fox/Everett/REX
  • Gard Nilssen ny Artist in Residence

    Gard Nilssen blir Artist in Residence i 2019, dette melder Moldejazz i en pressemelding. Nilssen omtales som en trommeslager med hjerte for jazz og improvisert musikk. Trommisen har sin bakgrunn fra jazzlinja på NTNU. Han har tidligere gjestet Moldejazz en rekke ganger med ulike band.

    Gard Nilssen
    Foto: Moldejazz