NRK Meny
Normal

Dirigent droppet skandaleforestilling

Åpningsforestillingen ved Festspillene i Bergen kalles en kunstnerisk skandale av anmelderne. Dirigenten som skulle lede verket dro fra byen, få dager før stykket hadde urpremiere.

Verket Stemmer, Festspillene i Bergen

I går var det urpremiere på bestillingsverket «Stemmer» i Bergen. Anmelderne lar seg ikke begeistre av stykket.

Foto: thor brodreskift

Bernt Bauge

Bernt Bauge, administrerende direktør for Bergen Filharmoniske Orkester.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

– Vi fikk et dirigentskifte fordi den første dirigenten ikke hadde satt seg godt nok inn i prøveopplegget som var, og da han ble kjent med prøveopplegget, valgte han å gå ut av produksjonen, forteller Bernt Bauge, administrerende direktør for Bergen Filharmoniske Orkester.

Det nyskrevne verket «Stemmer» åpnet i går Festspillene i Bergen. Verket er et bestillingsverk skrevet av den britiske komponisten Orlando Gough i anledning 200-årsjubileet for Norges grunnlov.

Det ble fremført av et stort sammensatt amatørkor sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og solister av ulik etnisk bakgrunn.

Eystein Sandvik

NRKs anmelder Eystein Sandvik mener det er problematisk at dirigenten trakk seg.

Foto: NRK

Stykket skulle dirigeres av britiske Charles Hazlewood, men Hazlewood dro fra byen etter kun én arbeidsdag med solistene. Britiske Clark Rundell ble hentet inn for jobben, og var på plass bare tre dager før urpremieren.

– Det er helt usedvanlig at en dirigent trekker seg få dager før en urfremføring, jeg har aldri hørt om noe lignende, sier NRKs anmelder Eystein Sandvik.

Sandvik er også krass i sin anmeldelse av stykket, og oppsummerer den kunstneriske kvaliteten på verket som skandaløs.

– Det var en meget selsom og problematisk forstilling etter min mening, sier Sandvik og kaller verket en blanding av historietime og propaganda, skoleforestilling og klisjeer. Han mener verket fremstår som en påkostet powerpoint-presentasjon.

Heller ikke Dagbladets anmelder er nådig: «Det musikalske materialet er så spinkelt, så spinkelt, helt uten evne til å være historien».

VG kaller stykket en banal frihetskamp som av og til er pinlig.

– Ikke uvanlig

Mary Miller

Operasjef ved stiftelsen Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller, mener det er uproblematisk at dirigenten trakk seg.

Foto: NRK

Hverken musikere eller korister som NRK har snakket har fått en klar forklaring på hvorfor Hazlewood trakk seg. Men nå viser det seg at Hazlewood rett og slett mente han ikke fikk nok tid til å øve inn det spesielle stykket.

– Man begynner å tolke når en forestilling får så dårlig kritikk som denne har gjort. Det er lett å tenke at det har vært en kunstnerisk konflikt, sier kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes.

Operasjef ved stiftelsen Bergen Nasjonale Opera, Mary Miller, avviser derimot at det ligger kunstneriske begrunnelser bak at dirigenten trakk seg fra verket.

– Charles Hazlewood er en veldig opptatt mann, og han fant ut at han ikke hadde tid til å gjøre denne jobben, derfor tok vi inn Clark Rundell. Det var ingen krise rundt dette, og vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Miller til NRK.

Hun er heller ikke overrasket over den labre mottakelsen stykket har fått fra anmeldelsene.

– Jeg har ikke sett noen av anmeldelsene i dag, men det er uunngåelig med forskjellige reaksjoner på helt nye stykker, spesielt med stykker som blander profesjonelle og amatører, sier hun.

– Nesten utrolig at det gikk bra

NRKs anmelder Eystein Sandvik mener det er veldig spesielt at en dirigent trekker seg på denne måten.

– Det er problematisk både for dirigenten og institusjonen. Dirigenter vil ikke ha det på seg at de trekker seg, og det er veldig vanskelig for institusjonen. Det er nesten utrolig at det gikk bra.

NRK har ikke lykkes i å få tak i dirigent Charles Hazlewood.

Se klipp fra verket her: