Utbredelsen av digital-TV i Norge har eksplodert på få år. Tall fra distributørene Viasat og Canal Digital, viser at mer enn 300 000 parabolabonnenter vil skaffe seg en digital dekoder i løpet av året.
Også de store kabel-TV operatørene UPC og Telenor Avidi er på banen med digitalt utstyr til sine abonnenter.
Dyr moro
Kampen om å kapre kundene er hard. Tre ulike løsninger for distribusjon av digital-TV er lansert: via satelitt, via kabel eller via bakkebasert nett. Over 65 prosent av befolkningen er i dag tilknyttet parabol- eller kabel-TV, og tallet stiger jevnt og trutt.
Administrerende direktør i Viasat A/S, Einar Brustad, tror at planene om et bakkebasert digital-nett er urealistiske. Det blir for lite kundegrunnlag igjen til å finansiere et bakkebasert digitalt system.
- Hvis man ser på det som satses fra Canal Digital, Viasat og kabelselskapene samlet, kan det bli dyr moro å bygge ut et bakkenett for det som er igjen av Norges befolkning, mener Brustad.
Bakkenett ikke toveis
Han får støtte av Egil Perland, produktsjef i kabelTV-selskapet UPC. Han mener publikum får et bedre tilbud med parabol og kabel:
- Parabol og kabel kan overføre mange flere tjenester enn bakkenettet kan. Kabel-TV kan tilby interaktive tjenester som gir publikum muligheten til å kommunisere tilbake, sier Perland.
Trenger felles plattform
Han mener den største utfordringen for aktørene vil være å enes om et felles system for digital-TV.
- Det vil bli mye lettere å produsere innhold når man har en felles plattform å levere innholdet på. Men fordi dette er en internasjonal arena, må vi ta hensyn til standardiseringen som foregår i resten av verden.
Dagens Næringsliv skriver i dag at Telenor, TV2 og NRK planlegger et nytt, felles medieselskap på digital og kommersiell basis.
Ingvei Eikaas
Kulturnytt, NRK P2, 5. januar 2000
Bearbeidet for nett av Tom Egil Hverven