Dette visste du ikke om Edvard Munch

Kunstneren skjøt av seg fingeren, var på bordell på julaften og tok nattoget til København eller Stockholm for å få sove.

Edvard Munch

Edvard Munch visste at dramatiske hendelser i sitt eget liv ville bli god kunst. Derfor brukte han ofte situasjoner han opplevde som motiv i bildene sine.

Foto: Gorm Kallestad/ / NTB scanpix
Tommy Sørbø

Kunsthistoriker Tommy Sørbø kaller Edvard Munch for forløperen til dagens realityshow.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

I dag er det akkurat 150 år siden Edvard Munch ble født. Kunsten hans er fortsatt populær, men det er ikke bare maleriene hans folk er opptatt av.

Munch levde også et spennende og fartsfylt liv, og mange av historiene kunne skapt overskrifter også i dag.

– Munch ville nok ikke vært overbegeistret over at vi fokuserer for mye på livet hans. Han likte oppmerksomhet, men samtidig var det det allmennmenneskelige han var interessert i å få frem, sier kunsthistoriker Tommy Sørbø.

Tok «selfie» på horehus på julaften

Munch var veldig glad i å lage karikaturtegninger av seg selv.

– Han tegnet blant annet et selvportrett fra et bordell på julaften som han sendte til en kamerat. Han var der flere juler og han synes det var veldig morsomt selv, forteller tegner og forfatter, Steffen Kverneland.

Steffen Kverneland

Forfatter og tegner Steffen Kverneland kan mange historier om Edvard Munch.

Foto: Hilde Bjørnskau/NRK

Kverneland står bak tegneseriebiografien Munch, og han mener kunstneren ofte blir fremstilt altfor mørk og dyster.

– Han hadde mye humor, men det drukner ofte i all lidelsen og angsten. Han var mye mer nyansert og tredimensjonal enn han ofte blir fremstilt.

Buffalo Bill, nattog og våpen

Kverneland har lest mange bøker om Munch og brevsamlinger han har skrevet selv. Her dukker det opp mange rare historier.

– En gang Munch var i Paris gikk han på Vill Vest- sirkus, og der var også selveste Buffalo Bill. Han synes det var veldig stats at de var i samme telt, og skrev brev hjem om det. Men han kalte ham for Bilbao Bill da.

  • Hør Kverneland forteller om Munch i Norgesglasset:

En annen historie handler om søvnproblemene som Munch fikk på slutten av livet.

– Han hadde så god råd at han tok nattoget til København og Stockholm for å få sove. For på toget sov han alltid veldig godt, forteller Sørbø.

Munch

Skrik- inspirert tegning fra Steffen Kverneland.

Foto: No Comprendo Press

Munch var veldig glad i å skyte, og på hans tid var det vanlig å ha revolvere hjemme.

– En gang hadde han besøk av engelsk dame på hytta som han ville imponere. Han serverte te, reddiker og kalde poteter, før han tok henne med ut i hagen. Der tok han frem pistolen, og skjøt blink på turnipser. Det gikk heldigvis bra den gangen, forteller Kverneland.

Fikk kokain som bedøvelse

Men det var ikke alltid at det gikk like bra. Munch hadde et stormfullt forhold til en kvinne som het Tulla Larsen. En dag de hadde kranglet nektet han å spise, og drakk bare Cognac hele dagen. Så begynte han å vikle med revolveren, og plutselig gikk den av.

– Kulen gikk rett gjennom fingeren på venstre hånd, og den måtte senere amputeres. Under operasjonen nektet han å bli lagt i narkose, så derfor fikk han lokalbedøvelse med kokain isteden. Han var en skikkelig tøffing, sier Kverneland.

Munch visste at han ville male bilder av operasjonen i ettertid, og derfor ville han få med seg alt som skjedde. Kunsthistoriker Tommy Sørbø mener denne historien forteller mye om Munch som kunstner.

– Han visste at dramatiske opplevelser i sitt eget liv kunne bli interessant kunst. Han hadde evnen til å leve seg inn i situasjoner med hud og hår, samtidig som han var kynisk nok å se kunstpotensialet i alt han foretok seg.

– Forløper for realityshow

Selv om Munch var veldig personlig i kunsten sin, var han ikke opptatt av det private.

– Det er det som er forskjellen på Munch og Se og Hør. Mens Se og Hør stopper opp ved det private, er det private hos Munch bare et middel for og nå frem til det allmennmenneskelige. Det er derfor vi fortsatt kan ha så mye glede av kunsten hans over 100 år senere, sier Sørbø.

Han mener at Munch var en genial forløper for dagens realityshow.

– Han malte sitt eget liv, og gjorde sine egne dyrekjøpte erfaringer om til kunst. Forskjellen er bare at han gjorde om det private til noe som alle kan kjenne seg igjen i.

– Ville slitt med å skille seg ut i dag

Sørbø tror ikke livet til Munch hadde fått like mye oppmerksomhet i dag.

– Nå er det nærmest et bohem- krav til dagens kunstnerrolle. Så jeg tror Munch hadde fått problemer med å skille seg ut i dag. Kanskje han hadde fått oppmerksomhet hvis han hadde vært kristen og pen og pyntelig, ler Sørbø.

Selvportrett av Edvard Munch

Selvportrett av Edvard Munch.

Foto: Tor René Stryger / NRK