Dette vil TV 2-salget bety

Salget av TV 2 til danske Egmont vil gi mer trygghetssøkende TV-produksjon, mener kulturkommentator Agnes Moxnes.

TV 2 oppkjøp Egmont

Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Alf Hildrum (til høyre), konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh (midten) og konserndirektør i Egmont og styreleder i TV 2, Hans J. Carstensen møttes i Bergen etter at Egmonts kjøp av TV 2-aksjene ble kjent mandag morgen.

Foto: Hommedal, Marit / Scanpix

TV 2 er nå blitt dansk. Det kjennes selvsagt helt pussig ut. TV 2 er jo norsk!

Kommentar: Agnes Moxnes
Foto: NRK

En hel generasjon har vokst opp med «Hotel Cæsar», TV 2-nyhetene og «Jakten på kjærligheten» – og for ikke å glemme «Idol», «God morgen Norge» og «God kveld Norge».

Danske Egmont har vært deleiere av TV 2 siden starten i 1992. I dag ble de altså heleiere, og alle involverte parter hevder at det ikke betyr noe som helst.

– TV 2 er fortsatt et norsk selskap, sier kanalsjef Alf Hildrum.

Men slik er det jo ikke. TV 2 er nå et dansk selskap med i hovedsak norsk innhold.

Allmennkringkaster fram til 2015

Og noen tung kommersiell forpliktelse blir det ikke for TV 2 i fortsettelsen.

TV 2 kommer ikke til å bryte avtalen med den norske stat om å være en allmennkringkaster frem til 2015. De kommer til å sende skikkelige doser med norsk språk og norske nyheter.

Nasjonalt innhold er nemlig for tiden oppskriften for et vellykket TV-selskap. Om det er i Norge eller i Argentina.

TV-seere foretrekker å høre sitt eget språk og se historier om sin egen virkelighet. Så programmene skal sikkert fortsatt hete «Jakten på kjærligheten» og «God morgen Norge», folk kommer til å snakke og synge på norsk, og hovedkontoret kommer til å bli liggende i Bergen i alle fall frem til 2015.

Men en del av avgjørelsene om hva som skal skje med TV 2 i fremtiden, de kommer til å bli tatt i København. I alle fall såfremt Egmont ikke selger TV 2 videre.

Mer trygghetssøkende TV

Når TV 2 nå blir solgt ut av Norge, forsvinner det siste store norskeide kommersielle TV-selskapet ut av landet.

Det samme har skjedd med flere av filmproduksjonsselskapene som lager norske serier og filmer for TV 2, NRK, TVNorge og TV3.

Men betyr alt dette noe for utviklingen av fjernsyn for norske seere? Det er klart at svaret på det er ja! Om det blir bedre eller dårligere vil tiden vise.

Og dessuten, er det ikke slik at vi fryder oss når norske Schibsted kjøper eierandeler i Sverige, Latvia og Mexico, men ergrer oss når det går den andre veien?

Det vi vet er at eierkonsentrasjon på avissiden har ført til strengere krav om inntjening og avkastning. Man kan jo lett tenke seg at det også er virkeligheten i TV- og filmverdenen. Noe som lett kan føre til mer trygghetssøkende TV-produksjon og dermed enda større konformitet på innholdssiden.

Kameler skal svelges

Om TV 2 forblir på danske hender? Det er det store samtaleemnet i dag. Er dette begynnelsen på et stort nytt gigantisk nordisk TV-selskap? Ja, det tror altså de fleste.

Men hvem som skal være med i dette selskapet? Man snakker om Egmont, om Bonnier og om Telenor. Et dansk, et norsk og et svensk selskap.

Innholdsprodusenter og distributører i skjønn forening. For 25 millioner skandinaver.

Det er mange kameler som skal svelges for norske politikere på veien dit.

LES OGSÅ:

«En del av avgjørelsene om hva som skal skje med TV 2 i fremtiden vil bli tatt i København. I alle fall såfremt Egmont ikke selger TV 2 videre.»

Agnes Moxnes
Video Moxnes og Takvam om TV 2-salg

VIDEO: Agnes Moxnes og politisk kommentator Magnus Takvam om TV 2-salget i Dagsnytt 18 9. januar.

Kulturstrøm

  • Strengere filmsensur i UK

    Det britiske filmtilsynet, BBFC, har strammet inn på aldersgrensen på kinofilmer, melder The Guardian. Fra nå av vil filmer med voldtektsscener og annen seksuell vold få 15-års grense heller enn 12-årsgrense. Innstramningen kommer som et resultat av en spørreundersøkelse blant over 100.0000 personer. Resultatet viste et tydelig ønske blant publikum om strengere sensur for seksuell vold på film.

  • Sceneversjon av podkast utsolgt

    Sceneversjonen av podkasten «Synnøve og Vanessa» ble utsolgt på fem minutter, og ekstrashow måtte settes opp, melder NTB. Programleder Synnøve Skarbø- og blogger Vanessa Rudjord tar podkasten sin til scenen den 14. juni på Rockefeller. Tospannet kan skilte med fem millioner nedlastinger av podkasten og 100.000 ukentlige lyttere.

    Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord
    Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Flere kulturnyheter