Da snakker vi om stikkordet #oslo. Et stikkord som for øvrig brukes året rundt, men som fikk en ekstrem oppsving 22. juli, da nyheten om terrorangrepene i Oslo og på Utøya slo inn over oss for fullt.
Ifølge nettstedet tvitre.no er det per i dag registrert nesten 250.000 norske tvitrere. Ser vi på TNS Gallups Interbuss-undersøkelse fra siste kvartal i 2010, var det imidlertid bare syv prosent av disse som oppga at de brukte Twitter ukentlig.
Les også:
Mest populære temaer
Dette gjenspeiles også i at #oslo topper listen over årets mest brukte norske stikkord (kalt «hashtag», journ.anm.) med bare 13.674 unike brukere, ifølge tall fra det norske nettstedet hashtags.no.
Dette er de mest brukte, norske stikkordene i 2011:
Ser man denne listen for seg selv, fremstår ikke nødvendigvis Twitter som det viktige, selvstendige og meningsbærende folkemediet det gjerne blir fremstilt som i media. Dette er imidlertid feil, mener kommunikasjonsrådgiver Øyvind Solstad i mediebyrået Carat.
– Terrorangrepene i Norge og «Hurtigruten minutt for minutt» er jo gode eksempler på at Twitter i mange tilfeller er hovedkanalen for folk som ønsker info, sier Solstad til NRK.no.
Les også:
Les også:
Han mener det ikke er overraskende at stikkord som #denfølelsen, #ffnor og #win topper listen, ettersom dette er temaer man skriver om hele året.
– Når det først skjer en stor hendelse, så er det det som engasjerer folk der og da. Men vi må huske på at året også har 51 andre uker, så det skal litt til å havne på en toppliste, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.
Maria Amelie og hurtigruten
På Twitters egen toppliste, som inkluderer data fra over 100 millioner registrerte brukere, er det #egypt som topper listen for 2011. Også #jan25 er et begrep knyttet til folkeopprøret i Egypt, og er å finne på topplisten.
Går vi litt dypere inn i de norske dataene NRK.no har fått fra hashtags.no, ser vi at det fra måned til måned var nyhetshendelser som engasjerte også blant norske Twitter-brukere.
I januar var det #MariaAmelie som toppet listen, mens #egypt og #skivm var snakkiser i februar. Måneden etter snakket nordmenn om #DLD (datalagringsdirektivet), #Libya og #Japan, mens #DLD fortsatt toppet listen i april. Ingen internasjonale hendelser nådde opp i mai, mens i juni var #hurtigruten, som ble direktesendt på NRK i hele fem dager, månedens Twitter-happening.
Les også:
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Verdens søkelys mot Norge
I juli ble verdens søkelys rettet mot Norge, og hele syv av ti stikkord på månedens toppliste handler om 22. juli. #Utoeya og #oslo holdt seg også på listen i august, i tillegg til at brukerne så smått begynte å snakke om #valg2011.
I september var det #valg2011 og #valg11 som engasjerte nyhetsmessig, mens oktober var en ganske overfladisk måned, ser vi bort fra #apples lansering av nye #iOS5, og Steve Jobs dødsfall. I november snakket vi litt om #movember og #Wordfeud, mens desember hittil har introdusert stikkordet #julestemning.
Les også:
Kanskje vil topplistene endre seg etter hvert som enda flere kommer til. Øyvind Solstad i Carat tror nemlig ikke at Twitter har nådd sin topp i Norge ennå.
– Det er stadig flere unge mennesker som registrerer seg på Twitter, og de bruker det mer aktivt og på en annen måte enn tidligere, sier han.
Charlie Sheen på topp
I tillegg har blant annet Apple gjort det veldig mye enklere for brukerne å poste sine 140 tegn etter at de integrerte Twitter i det nye operativsystemet iOS5. Dermed kan alle med en iphone enkelt tvitre når som helst og hvor som helst.
Men selv om Twitter kan gjøre store forskjeller under katastrofer, opptøyer og frigjøringskamper, er det ikke til å stikke under en stol at de fleste Twitter-brukere benytter resten av tiden til å snakke om helt uvesentlige ting.
Som at #tigerblood er det nest mest brukte stikkordet på Twitter i år etter #egypt. Stikkordet peker tilbake til Charlie Sheens kommentar om at hans «fangs are dripping tiger blood», en uttalelse som blir sett på som en av de siste spikerne i kisten for Sheens deltagelse i TV-serien «Two and a half men».
Les også: