Hopp til innhold

Dette syntes Stjernekamp-dommerne om kveldens opptredener

– Festen er i gang, kunngjorde dommer Thomas Felberg, da årets deltakere i sesongens første sending rocket løs til norske sanger på Fornebu i Bærum.

Stjernekamp permiere
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

I dommerpanelet sitter også Mona B.Riise og Thomas Felberg, samt coach og sjangerekspert i norsk rock Torgny Amdam.

Kvelden startet med allsang, konfetti og dans med alle deltakerne på scena som sang «Long Train Running» av The Doobie Brothers.

Årets deltakerutvalg består av Marian Aas Hansen, Knut Anders Sørum, Tomine Harket, Kash King Gashamura, Nicoline Berg Kaasin, Håvard Bakke, Kate Gulbrandsen, Gunhild Sundli og Jonas Skybakmoen.

Men først ut i årets sesong var Steinar Albrigtsen.

Dette sier dommerne om kveldens opptredener:

Steinar Albrigtsen med «Purdy Patsy» av The Pussycats

– Festen er i gang! Veldig kult med ordentlig norsk rockehistorie, og du gav en bra performance, sa Felberg.

– Du kunne tatt litt mer av, og jeg skulle ønske at du kunne gå ned på kne og levere den gitarsoloen, men det var bra, sa Amdam.

Marian Aas Hansen med «In My Dreams» av Wig Wam

– Fy fader altså, det er en stemme som er blitt brukt i 20 år. Du har stålkontroll hele veien både opp i toppen og du setter deg ned. Jeg skjønner at du valgte en sånn showete glamlåt, fordi det passer deg og du fikk vist den store stemmen din, sa Riise.

– Det lukter svidd, nesten ropte Amdam henrykt.

Knut Anders Sørum med «Bad Karma» av Ida Maria

– Bare det at du er så hes etter at du har sunget er et godt tegn. Timingen din er eiendommelig, samtidig som den er on-point. Jeg er solgt, sa Amdam.

– Du treffer nesten en Rod Stewart-snert, som var ganske kult. Jeg synes det var kjempebra, og låten er bredbeint som kler deg. Du burde fortsette å synge låter av kvinnelige artister, sa Felberg.

Stjernekamp-dommere første sending

DOMMERNE: Thomas Felberg, Mona B. Riise og sjangerekspert Torgny Amdam.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Tomine Harket med «Hjerteknuser» av Kaizers Orchestra

Den klangen du har, som er sår og fin, jeg er helt forelska i stemmen din. Det gav jo noe veldig fint til denne låta, som ble din egen. Jeg synes du er utrolig tøff som er med, fordi du syn es det er skummelt. Det jeg savner er at dette er en popete låt som du kunne gjort mer rocka. Jeg gleder meg til å se deg gi enda mer slipp, sa Riise, og Amdam er enig i at han savnet litt mer dramatikk.

Kash King Gashamura med «Easy Living» av Gluecifer

– Det var deilig å få blåst ut ørene litt. Dette er veldig nære hjemme for meg, fordi jeg har gode venner i Gluecifer. Du bruker stemmen godt og har en kul vibb med en litt mer punkete versjon. Det er et eller annet her, sa Felberg.

– Energien dro du bare virkelig i land, og en stor forbedring fra da vi møttes første gang, sa Amdam.

Nicoline Berg Kaasin med «Nu Har Du Mæ» av Sondre Justad

– Den nervøsiteten din forsvant underveis. Det du klarer er å få kroppsspråket ditt til å gå sammen med den veldig store, sterke stemmen din. Sondre Justad er den store poprock-helten i Norge, og det er mer poppa, men jeg følte at du gjorde den mer rocka, sa Riise.

– Du er rytmisk presis, og er en veldig proff levering. Jeg tror du har mer kjøtt, blod og aggresjon å by på, sa Amdam.

Håvard Bakke med «Englefjes» av DumDum Boys

– Du er så trygg og stødig, jeg trodde folk som ble filmstjerner så unge som deg ble nervevra, sa Amdam.

– Veldig kul slutt, der du bringer den litt til den egen sfære. Du synger låta bra, det er ingen tvil om at du har en god stemme og forstår rock. Jeg synes dette var en kjempebra start, sa Felberg.

Kate Gulbrandsen med «Saturday Night» av Surferosa

– Det var så vilt, helt vanvittig! Kate Gulbrandsen, jeg visste ikke at jeg hadde savnet deg sånn, og at du kan synge Surferosa. Den stemmen din er av en annen verden, og å synge denne låta er ekstremt vanskelig og ligger langt unna det du synger til vanlig. Det var så bra, sa Riise med et bredt glis.

Gunnhild Sundli med «Metropolis» av Seigmen

– Det var litt gåsehud her, og som ble sagt er det ganske episk. Sluttonen løfter taket og himmelen, og du ser romskipet med nærkontakt av Gunnhilld. Du ser fantastisk ut også, sa Felberg om antrekket Sundli selv svarte med å kalle hennes superhelt-drakt.

– Jeg er så glad for at du gjør dette her. Jeg kan ikke vente med å se deg framover, det var rett og slett utenomjordisk, sa Riise.

Jonas Skybakmoen med «Sitter På En Bombe» av Jokke & Valentinerne

– Du har stått i rockens tjeneste hele ditt voksne liv, og det merkes. Ned på knær, sårbar, opp og aggressiv - I like it, sa Amdam.

– Det var helt perfekt. Dette er uanstrengt, non-chalant, og masse energi hele veien, sånn som det skal være, sier Riise.

– Kan ikke du bare spille et bar låter til, så går jeg i baren og henter noen øl, spurte Felberg.

Under kveldens sending går ingen deltakere ut, men poengene som gis blir med til neste sending. Da konkurrerer deltakerne i sjangeren country.

Promo Stjernekamp 2016

Se promoen til Stjernekamp her.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober