Hopp til innhold

Dette så nordmenn på TV i jula

Tradisjonell, lineær TV er fortsatt en viktig juletradisjon for nordmenn.

"Grevinnen og hovmesteren"

TRADISJON: Hvert år siden 1980 har NRK sendt «Grevinnen og Hovmesteren» på lille julaften.

Foto: NTB Scanpix

Da hovmesteren James sjenket seg selv dritings, når formålet hans egentlig var å servere Miss Sophie, satt nærmere 1,8 millioner nordmenn og så på.

«Grevinnen og Hovmesteren» er en viktig tradisjon i den norske julefeiringen. Slik er det også med resten av programmene på tradisjonell TV i jula. Til tross for at tilbudet aldri har vært bedre på strømmetjenestene.

SE HELE TOPPLISTEN NEDERST I SAKEN

Det mest sette programmet var «Kvelden før kvelden». Rundt 1,4 millioner nordmenn så oppladningen til julaften. Videre på topplista følger programmer som «Julekonsert med Odd Nordstoga» og «Julenøtter».

Tradisjoner

Håkon Lund Sørensen

ANALYSE: Medieanalytiker Håkon Lund Sørensen forteller at nordmenn er vanemennesker i jula.

Foto: Privat

Årets TV-tall er ganske like som i fjor, forteller Håkon Lund Sørensen i NRK Analyse.

– Dette er nesten de samme tallene vi har sett de siste fem årene. Med unntak av 2014 som var et rekordår, hvertfall for «Grevinnen og Hovmesteren». Da så over 2 millioner mennesker den populære sketsjen, sier han.

Før 2011 var riktignok tallene en del høyere.

– Men TV-mediet som juletradisjon holder seg hvertfall mye bedre enn TV-mediet ellers i dag, sier Sørensen.

I oversikten over de 20 mest sette tv-programmene mellom 23. og 26. desember er samtlige NRK-sendte programmer.

Her er listen:

(Tall: NRK Analyse)

Odd Nordstoga skreiv musikken til "Jul i svingen"

POPULÆR: Odd Nordstoga var en populær ingrediens i folks julefeiring i år.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter